کد خبر: ۶۷۹۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
تعداد بازدید: ۶۳۵
در جریان سفر رحیم‌پور به کیشیناو صورت گرفت؛
معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه در دیدارهای جداگانه‌ای با مقام‌های بلندپایه مولداوی در شرق اروپا، ابعاد گسترش فراگیر همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی را بررسی کرد.
به گزارش خبرداغ به نقل از  ایرنا، در این مذاکرات که در کیشیناو پایتخت مولداوی و در چارچوب برنامه‌های کاری سفر هیات ایرانی به ریاست ابراهیم رحیم‌پور انجام شد، معاون وزارت امور خارجه روز جمعه با آندره گالبور معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و مذاکره کرد.

در این دیدار، رحیم‌پور با مطلوب خواندن روابط دو کشور با توجه به تفاهم سیاسی دوجانبه و رفع تحریم‌های ضد ایرانی، زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی و ضرورت بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی و صنعتی را گسترده خواند.

معاون وزارت امور خارجه همچنین با تشریح تحولات منطقه خاورمیانه، نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران را به عنوان لنگرگاه ثبات و تضمین صلح در منطقه، زمینه‌ساز فرصت‌های مناسب برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی دو جانبه خواند.

رحیم‌پور همچنین با اشاره به موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی در راهگذر ترانزیتی شمال - جنوب، خواستار همکاری مولداوی و ایران برای استفاده بیشتر از این مزیت شد.

آندره گالبور معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه مولداوی نیز با ارزشمند خواندن فرصت فراهم شده در پسابرجام، شرایط کنونی را بهترین زمان برای بسترسازی توسعه همکاری‌ها دانست و بر آمادگی این کشور در جهت گسترش روابط با هدف تامین منافع متقابل متکی بر اعتماد سازنده تاکید کرد.

وزیر خارجه مولداوی با اشاره به ضرورت فراهم کردن مبانی حقوقی و امضای اسناد مورد نیاز برای همکاری‌های بیشتر، آمادگی این کشور را برای مذاکرات با ایران در این زمینه اعلام کرد.

در این دیدار همچنین انتصاب سفیر اکرودیته مولداوی در ایران فرصت دیگری برای برنامه‌ریزی منسجم‌تر در چارچوب گسترش روابط اعلام شد تا شرایط توسعه مناسبات دوجانبه و منطقه‌ای دو کشور فراهم شود.

رحیم‌پور همچنین در دیدار با ایون پدورارو رییس نهاد ریاست جمهوری این کشور گفت: ایران از نخستین کشورهایی بود که استقلال مولداوی (از شوروی در سال۱۹۹۱) را به رسمیت شناخت و اکنون نیز ضرورت توسعه و تحکیم هر چه بیشتر روابط دو جانبه به ویژه تعمیق همکاری‌های اقتصادی را مورد توجه قرار داده است.

معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه ایران همچنین با اشاره به مذاکرات خود با وزیران کشاورزی و اقتصاد مولداوی، زمینه‌های همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های مختلف را گسترده خواند.

پدورارو رییس نهاد ریاست جمهوری مولداوی نیز با اشاره به اهمیت سفر هیات ایرانی به سرپرستی رحیم‌پور و مذاکرات انجام شده دراین کشور، پیامدهای نتایج گفت وگوها را در توسعه مناسبات دو کشور مفید خواند.

مقام مولداویایی همچنین با ارزشمند خواندن پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران، اراده مقام‌های ایرانی برای توسعه همکاری‌ها و همچنین دیدگاه مشابه در مولداوی را یادآور شد.

ادوارد گراما وزیر کشاورزی جمهوری مولداوی نیز در مذاکرات با رحیم‌پور، توسعه روابط دوجانبه در این بخش و صنایع غذایی را خواستار شد.

در این مذاکرات که گستره وسیعی از همکاری‌ها در زمینه کشاورزی و دامپروری مورد بررسی قرار گرفت، رحیم‌پور با اشاره به ظرفیت‌های هم‌افزایی دو کشور در این حوزه، بر آمادگی طرف ایرانی برای کاشت فراسرزمینی، صادرات برخی اقلام کشاورزی و طیور به مولداوی و همچنین همکاری در زمینه صنایع غذایی تاکید کرد.

اشاره به توانمندی‌های ایران در زمینه تولید واکسن‌های دامی در حد بالاترین استانداردهای جهانی و صدور محصولات و تولیدات به اتحادیه اروپا از راه مولداوی از دیگر محورهای مطرح شده از سوی معاون وزارت امور خارجه بود.

وزیر کشاورزی مولدوای نیز با اشاره به اهمیت اقتصادی، جایگاه جغرافیایی و همچنین پیشرفت‌های آشکار و روزافزون ایران در حوزه دانش و فنی کشاورزی، گفت: کیشیناو آماده همکاری های گسترده با تهران در عرصه کشت، تولید و تجارت محصولات است.

گراما همچنین با پیشنهاد بنیادگذاری شرکت‌های مشترک در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی، بر آمادگی جدی این کشور در برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی و تشکیل همایش‌های مرتبط تاکید کرد.

وی در پایان با مهم خواندن ضرورت افزایش شناخت دو کشور از توانمندی‌های یکدیگر، گفت که آمادگی دارد برای انجام مذاکرات کاری بیشتر با مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه به تهران سفر کند و معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز از این پیشنهاد استقبال کرد.

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: