کد خبر: ۶۷۸۵۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
تعداد بازدید: ۷۰۳
لزوم ورودنكردن ائمه جمعه به حوزه‌های اجرائی
واکنش ها به لغو برگزاری کنسرت های موسیقی در مشهد همچنان ادامه دارد. برخی خواهان لغو این ممنوعیت در مشهد شده و چنین تصمیمی را مغایر فرآیندهای قانونی در کشور دانستند. این عده تأکید دارند که اگر امری حرام است یا منع قانونی دارد، این منع در همه جای کشور مصداق دارد، نه فقط در مشهد و اگر منع قانونی یا شرعی ندارد، معنی ندارد که تنها یک شهر استثنا شود.
امام جمعه شش شهر دیگر هم به‌نوعی خواستار برگزارنکردن یا محدودیت در برگزاری کنسرت‌های موسیقی در شهرهای خود شده‌اند.این در حالی است كه «سیدرضا اكرمی» رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری در واكنش به سخنان اخیر آیت‌الله علم‌الهدی مبنی بر محدودیت و ممنوعیت برگزاری كنسرت در مشهد گفته است: «اگر قرار بر رعایت قانون و مفاد تعیین‌شده در مجوز صادرشده باشد، برگزاری کنسرت در شهرهای مذهبی اشکالی ندارد». به دنبال سخنان اخیر امام جمعه مشهد درباره برگزارنشدن كنسرت در این شهر كه گفته بود: «كنسرت می‌خواهی، از مشهد برو» برخی چهره‌های سیاسی مانند «علی مطهری» از لزوم ورودنكردن ائمه جمعه به حوزه‌های اجرائی سخن گفته‌اند.

آیت‌الله علم‌الهدی در مقایسه‌ای عجیب بین مشهد و كشور مستقل واتیكان خواسته بود به این شهر مذهبی مستقل از دیگر نقاط كشور در حوزه فرهنگی نگاه شود. اما «مطهری» با اشاره به فدرالی‌نبودن شیوه اداره كشور، از درخواست امام جمعه مشهد انتقاد كرده بود.

«اكرمی» با اشاره به اینكه حرمت مشهد به دلیل مرقد مطهر امام هشتم شیعیان همان‌قدر واجب است که شهرری و شیراز و قم، درعین‌حال گفته است: «اما این دلیل نمی‌شود که شهرهای مذهبی را جزیره‌ای مستقل دانسته و حساب مشهد و قم و... را از شهرهای دیگر کشور جدا بدانیم. دغدغه باید این باشد که کنسرت‌ها با نظارت دقیقی برگزار شوند تا برگزارکنندگان هر کاری را که دلشان می‌خواهد انجام ندهند. این را هم بدانیم که پاک‌کردن صورت مسئله، دردی از ما دوا نمی‌کند. آنهایی که هم‌و‌غمشان برای تعطیلی کنسرت در مشهد است، بروند و ببینند مسافران مشهد با چه شرایطی به لحاظ حجاب و پوشش در این شهر تردد می‌کنند. آن وقت است که متوجه می‌شوند به جای تعطیلی کنسرت، باید به کارهای فرهنگی و مهم‌تر فکر کنند. باید تأکید کرد که رعایت رفتار اسلامی، مشهد و تهران نمی‌شناسد و با وجود تأکید بر حفظ حرمت شهرهای مذهبی، نمی‌توان قانونی متفاوت با شهرهای دیگر وضع کرد». اکرمی با اشاره به نفوذ کلام روحانیون در جامعه گفت: «میزان در مسائل شرعی رساله و قانون است و به همین دلیل، چهره‌های مذهبی باید بدانند که نمی‌توانند انتظار داشته باشند هر چه می‌گویند، توسط عموم ملاک و معیار باشد. پس لازم است در اظهارنظرهایمان دقت کافی داشته باشیم تا دین در این بین آسیب نبیند. اگر مفاد نوشته‌شده در مجوز وزارت ارشاد، تمام و کمال رعایت شود، اجرای کنسرت در شهرهای مذهبی نمی‌تواند نشانه‌ای مبنی بر هتک حرمت قلمداد شود».

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در فارس اما در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شیراز با بیان اینكه وزیر ارشاد گفته است كه برگزاری كنسرت‌های موسیقی در مشهد مقدس به‌خاطر احترام به امام رضا(ع) انجام نمی‌شود، گفت: «از آقای وزیر ارشاد سؤال می‌كنم كه اگر برگزاری كنسرت حلال است و جایز و بی‌ضرر، چرا خدمت امام رضا(ع) برگزار نمی‌شود؟ اگر حرام است و ضرر دارد، پس برای همه مسلمانان مضر است و حرام. حرام را توسعه ندهید و گناه را تشویق نكنید».

كنسرت كار فرهنگی نیست!

حجت‌الاسلام «محمود حسینی» امام جمعه سیرجان هم با انتقاد از اجرای کنسرت‌های مستمر در سیرجان گفت: «عده زیادی از مردم با مراجعه به ما خواستار توقف کنسرت‌ها هستند و شما قضاوت کنید حالا که دهه کرامت و میلاد امام رضاست، آیا شهر باید تبلیغات کنسرتی داشته باشد یا تبلیغات امام‌رضایی؟»

او از وزارت ارشاد هم انتقاد کرد و گفت: «نباید صدور مجوز اجرای کنسرت بر عهده این وزارت باشد و این کار مراجع تقلید است که مخالف برگزاری کنسرت‌های مختلط و گناه‌آلود هستند؛ بنابراین من از همین تریبون اعلام می‌کنم کنسرت و اجرای آن کار فرهنگی نیست و حرف دل مردم این شهرستان این است که ما این‌گونه کنسرت نمی‌خواهیم و مخالف اجرای آن به این سبک بی‌برنامه هستیم». حجت‌الاسلام حسن رمضان‌پور خطیب جمعه خواف هم گفت: «نیاز امروز جامعه اسلامی ما برگزاری کنسرت نیست که برخی برای جلوگیری از برگزاری آن در مشهد مقدس جوسازی می‌کنند».

حجت‌الاسلام سیدمهدی قریشی امام جمعه ارومیه هم با بیان اینکه محافل مختلطی که برگزار می‌شود و امنیت چنین محافلی توسط مسئولان ایجاد می‌شود، کار شایسته‌ای نیست، افزود: «تنها توجه به مسئله امنیت درست نیست و باید از محتوای برنامه‌ها به‌خوبی خبر داشت و در راستای ایجاد فضای معنوی در مراسم‌ها گام برداشت. مسئولان باید حس معنویت را بین اعضای جامعه روان کنند و از ایجاد بوالهوسی و شهوت‌رانی دوری کنند زیرا هر اقدامی شود، هم خود اعمال از فرد و هم اثرات آن از فرد در نامه عمل وی ثبت می‌شود و در نهایت در روز قیامت باید پاسخ‌گوی خداوند متعال باشد».

او با انتقاد از سخنان اخیر وزیر ارشاد و نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با لغو کنسرت‌های کذایی در مشهد مقدس گفت: «چرا برخی که علم فقاهت هم ندارند از این حرف‌های پوچ می‌زنند».

مشكل ما كنسرت است یا اعتیاد جوانان

به گزارش شرق، حجت‌الاسلام «رضاسالاری» امام‌جمعه عنبرآباد هم خطاب به مسئولان گفت: «هشدار من در رابطه با فرهنگ اسلامی این است که متوجه باشید در رابطه با فرهنگ آب رفته از جوی را نمی‌شود برگرداند. انقلاب اسلامی ما را از فکر فرهنگ‌فروشی درآورد، حال چرا امروز دغدغه برخی از مسئولان نظام اسلامی برگزاری کنسرت شده و آیا برگزارکردن کنسرت یا روی‌آوردن جوانان ما به اعتیاد مشکل اصلی ماست». امام جمعه رامسر هم در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان با اشاره به برگزاری جشن هفته فرهنگی رامسر و کنسرت‌ها گفت: «نباید در برگزاری جشن‌ها و کنسرت‌ها افراط صورت گیرد». حجت‌الاسلام موسوی افزود: «هفته فرهنگی رامسر یکی از برنامه‌های جدیدی است که به صورت متوالی برگزار می‌شود و برای معرفی فرهنگ مردم، آداب و رسوم و فرهنگ رامسر مؤثر است نه برای بیان ظرفیت‌ها، زیرا رامسر در جهان دارای آوازه است». پیش از این نیز امام جمعه تنکابن نسبت به برگزاری پی‌درپی کنسرت‌ها در این شهرستان هشدار داده بود.

لغو كنسرت؛ نه ‌فقط مشهد

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: دستگاه قضا با اصل برگزاری کنسرت‌ها مخالف نیست ولی شرط و دغدغه ما همواره این بوده که کنسرت‌ها سالم و بدون مسائل خلاف اخلاق و عفت عمومی برگزار شود. او با رد ادعاهایی که لغو کنسرت‌ها را منوط به اظهارنظرهای شخصی می‌دانند، این اقدام را کاملا قانونی و براساس خواست مردم دانست. او با اینکه در مواردی از کنسرت‌های برگزار‌شده و بررسی حواشی آنها شاهد بودیم که برپایی آن با فضائل اخلاقی همخوانی ندارد، تصریح کرد: با وجود اینکه دادستان از متولیان برگزاری کنسرت‌ها خواسته بود برای برپایی کنسرتی بدون مسائل اخلاقی تعهد بدهند، ولی تاکنون هیچ تضمینی از سوی مجریان برگزاری کنسرت‌ها ارائه نشده است و به همین منظور دادستان بر اساس وظایف قانونی خود و در راستای پیشگیری از اقدامات خلاف قانون و شرع، دستور لغو کنسرت‌ها را صادر کرد.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در رابطه با برگزاری کنسرت در سایر شهرهای این استان گفت: بر اساس ماده ٢٧ قانون آیین دادرسی کیفری دادستان مرکز استان بر اقدامات دادستان‌ها، مقامات قضائی دادسرای شهرستان‌های آن استان و افرادی که وظایف دادستان را در دادگاه بخش برعهده دارند، از حیث این وظایف و نیز حسن اجرای آرای کیفری، نظارت می‌کند؛ پس دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در رابطه با لغو کنسرت‌ها، به همه شهرها و شهرستان‌ها تسری می‌یابد و این اقدام کاملا مطابق با انجام وظایف قانونی است. او ضمن انتقاد از برخی اظهارنظرها و ایجاد حواشی در رابطه با لغو کنسرت‌ها گفت: متأسفانه برخی از مسئولان به دلیل انجام‌ندادن دقیق وظایف ذاتی و قانونی خود و نبود پاسخ‌گویی به افکار عمومی به فرافکنی اقدام می‌کنند که البته از بار مسئولیت آنها نمی‌کاهد.

کنسرت در مشهد؛ آری یا نه؟

روزنامه ایران نیز در گزارشی که روز یکشنبه (امروز) انتشار یافته به بررسی نظرات برخی روحانی های سرشناس در مورد لغو برگزاری کنسرتها در مشهد پرداخته است که ادامه آن را در پی می خوانیم: عمده مخالفت ها با لغو ممنوعیت برگزاری کنسرت در مشهد، از سوی کسانی است که علاوه بر وجهه فقهی، از تجربه سیاسی نیز برخوردار بوده و ملاحظات قانونی و عرفی مدیریت کشور را نیز در نظر می گیرند. سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران از جمله این چهره هاست که هرچند مخالف کشیده شدن این بحث های موافق و مخالف به حوزه عمومی و تریبون هاست، اما تأکید دارد: اگر چیزی ممنوع و حرام است، همه جا حرام و ممنوع است.

وی با بیان اینکه آقایان باید با آقای علم الهدی حضوری و خصوصی صحبت کنند تا مسأله را حل کنند، اضافه کرد: این تنها شهر مشهد نیست که باید حریمش حفظ شود، قم و شیراز هم به همین ترتیب است، اما مسأله این است که برای این مشکلات باید راه حل های خاص خود را جست وجو کرد.

اکرمی با اشاره به اینکه موسیقی اگر حرمت دارد، همه جا حرمت دارد، تصریح کرد: اما موسیقی و برگزاری کنسرت های بدون مشکل، با رعایت قانون و حتی تفریح حلال، اشکال ندارد. وی خاطرنشان کرد: درباره موسیقی، ما قانون، رساله و عرف داریم و باید مطابق این سه اصل، ملزومات آن را رعایت کنیم.

ابراهیمـــی: قوانین کشـــــور قابل تقسیم شدن نیست

عضو دیگر جامعه روحانیت مبارز نیز در واکنش به مجزا شدن مشهد از قوانین مربوط به حوزه موسیقی، با تأکید بر اینکه قوانین کشور قابل تقسیم شدن نیست که موضوعی برای برخی مکان ها مباح و برای برخی دیگر حرام باشد گفت: قوانین ما براساس شرایط و اصول مشخصی تصویب شده و برای همه جا لازم الاجراست.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی با بیان اینکه رعایت حریم ائمه(ع) لازم است، اضافه کرد: اما این رعایت کردن هم نباید بر مردم تحمیل شود، هر کس باید بتواند رعایت کند، ارجح است که شئونات یا حرمت ائمه(ع) حفظ شود، اما اینکه گفته شود فلان جا مباح و فلان جا حرام، جایگاهی ندارد.

وی در پاسخ به اینکه مگر در دوره های گذشته در مشهد کنسرت برگزار نمی شد، گفت: بنا ندارم در این مسائل ورود کنم زیرا به برخی آقایان ارتباط پیدا می کند که مصلحت نیست، اما مسأله این است که مردم مشهد با مردم جاهای دیگر تفاوت ندارند و همان مردمی هستند که در نقاط دیگر کشور هم هستند.

ابراهیمی با اشاره به درخواست علمای قم مبنی بر پخش نشدن موسیقی از رادیو معارف این شهر که از سوی رادیو رعایت شد، اضافه کرد: به همین ترتیب شاید می خواهند بگویند که مشهد پایگاه علما و دین است و این مسائل باید رعایت شود، در این حد قابل قبول است و نه بیشتر.

این مدرس حوزه با بیان اینکه کنسرت مشروع است و منع شرعی ندارد، اضافه کرد: البته معتقدیم که شئونات برخی اماکن مانند مساجد، باید رعایت شود، چنانکه کف زدن حرمت شرعی ندارد، اما به مسجد که می رسد، آقایان احتیاط می کنند و می گویند در شأن مسجد نیست که کف بزنند، فلذا صلوات می فرستند، شاید در مشهد نیز برخی نظرشان این است که این گونه عمل نشود و می خواهند شأن آن را برسانند، والا اگر چیزی حرام است همه جا حرام است و اگر مباح است، همه جا مباح است.

وی با اشاره به بحث «غنا» در اسلام و اینکه مرحوم نراقی 12 مورد از غنا را در «مستندالشیعه» ذکر کرده و 11 مورد را بلااشکال دانسته است، اضافه کرد: امام(ره) «غنا»ی مسلم را حرام می دانند، رهبری هم این غنا را حرام می دانند، اما این بزرگان حرمتی قائل نیستند. وقتی هم که موارد مشکوک شد، تشخیص آن به خود فرد مکلف بازمی گردد که اگر دید صدای غناست و او را تحریک می کند، برای او حرام است و اگر غیر این باشد، حرمت نمی دانند.

ابراهیمی با تأکید بر نظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه نباید مروج موسیقی غنا بود، اظهار کرد: براین اساس نباید مروج چیزهایی باشیم که خدایی نکرده مردم را به سوی گناه بکشاند که اگر این شد، مقدمه حرام، حرام خواهد بود.

غروی: مخالف کنسرت هستم

یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اما نظر دیگری دارد. آیت الله سیدمحمد غروی با بیان اینکه از ابتدا مخالف برگزاری کنسرت بودم، آن را برخلاف روح اسلام دانست.وی با اشاره به دیدگاه فقها درباره حرمت موسیقی، با اشاره به اینکه بسیاری موسیقی را حرام می دانند، خاطرنشان کرد: نباید موسیقی ترویج شود، اما وقتی کنسرتی برگزار می شود، این به معنای ترویج موسیقی است.

این استاد حوزه، اضافه کرد: تشکیلاتی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عوض اینکه در جاها و موارد دیگر کارهای حساب شده و فرهنگی صحیح انجام دهد، کنسرت راه می اندازد، در حالی که این امر وجهی ندارد. اگر کسی موافق برگزاری کنسرت باشد، من با آن مخالف بوده و هستم.

وی در پاسخ به اینکه برخی تصمیم به لغو کنسرت در مشهد را به معنای برخورد دوگانه با قانون می دانند، اظهار کرد: از اول نباید کنسرت در کشور برگزار می شد، مانند بسیاری از کارهای دیگری که در این کشور انجام می شود، چنانچه اگر از اول با ورزش خانم ها در مسابقات بین المللی مخالف بودیم، امروز شاهد نبودیم که در کشور ما برخی برای آن سر و دست بشکنند.

انتقاد «جمهـــوری اســــلامی» از امام جمعه مشهد

هرچند غروی از آیت الله علم الهدی حمایت می کند و جانب او را می گیرد، اما روزنامه «جمهوری اسلامی» که حجت الاسلام مسیح مهاجری مدیر مسئولی آن را برعهده دارد، در یادداشتی از لغو کنسرت در مشهد و اظهارات امام جمعه این شهر که طرفداران کنسرت را عیاش توصیف کرده بود، انتقاد کرد. این رسانه در یادداشتی، با بیان اینکه «کلمه، معنای خاص خود را دارد چنانکه عیاش در ادبیات گفتاری و رفتاری مردم، معنای نازیبای خویش را ظاهر می کند، هر چند از تریبون محترمی ادا شود» نوشت: «این را همه می دانند که هرکس به مشهد می آید اول از همه سراغ خانه امام رضا(ع) را می گیرد و در حرم، احرام زیارت می بندد و بعد به دیگر امور می پردازد.»

این یادداشت اضافه می کند: «مشهد، مشهد مقدس، مشهد مقدس امام رضا(ع) هرگز مقصد عیاشی نیست و این ساحت را آنقدر حرمت و معنویت و معرفت هست که بر آدم ها محاط می شود و او را در فضای خویش می کشد، همان طور که بیمار را بیمارستان و اطبایش به مسیر سلامت بازمی گردانند.»

نویسنده با بیان اینکه «چرا باید چنین دور مشهد را خط قرمز کشید و چنین مردمان را نامناسب دید و بر شأن آدمیت شان قلم گرفت و راه آنان را نه به حرم که به مشهد هم سد کرد، حال آنکه در هیچ کجای خود حرم هم حتی ننوشته اند گنهکار نیاید» ادامه داد: «اصلاً گیریم انگشت شمار آدم هایی هم پی عیش به این سرای درآیند، آیا باید بیدارشان کرد و راه شان نمود یا به تازیانه رد و طرد نواخت؟ اگر امام رضا را زنده و حاضر تصور کنیم- که چنین است و باور داریم- آیا خود امام با مردمان، حتی گنهکار ترین شان چنین با در بسته برخورد می کردند؟ اگر اندکی درباره سلوک رضوی مطالعه کنیم، جواب غیر این خواهد بود که امام تکلیف هدایت عام دارد و دست همه را می گیرد اما برخی از محترمین صاحب تریبون چنان سخن می کنند که انگار می خواهند دست پنجه شده بر پنجره فولاد را باز کنند که مبادا فلان باشد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: