کد خبر: ۶۷۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸
تعداد بازدید: ۴۸۶
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تزریق تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش جزو اولویت امسال بانک‌ها است گفت: پرداخت تسهیلات در ۳ ماهه اول امسال ۴۴ درصد رشد کرد.
گزارش سیف از عملکرد ۳ ماهه بانک‌هابه گزارش خبرداغ به نقل از خبرگزاری مهر: ولی الله سیف با تاکید بر اینکه عزم نظام بانکی، کمک به تولید و افزایش اشتغال است گفت: با وجود مشکلات در سال جاری و تنگنای اعتباری موجود، عزم جدی نظام بانکی، استفاده از تمام ظرفیت های موجود برای کمک به تولید، صنعت و اشتغال است.

رئیس کل بانک مرکزی در دو جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی استان آذربایجان غربی با اشاره به موضوع اختصاص ۱۶ هزار میلیارد تومان برای ۷۵۰۰ بنگاه تولیدی کوچک و متوسط گفت: آمار تسهیلات سال گذشته به میزان ۴۱۷ هزار میلیارد است که اگر ۵۰ درصد آن را غیرتمدیدی در نظر بگیریم مبلغی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می شود و شبکه بانکی تنها با اعطای زیر ۱۰ درصد از این مبلغ می تواند تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی را برای این بنگاه ها در نظر گیرد؛ بنابراین محدودیتی برای نظام بانکی در اعطای این تسهیلات وجود ندارد و بانک مرکزی با بخشنامه ای، بانک ها را برای انجام این کار مکلف کرده است.

رئیس شورای پول و اعتبار برگزاری جلسات مشترک کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را زمینه ای برای ایجاد تفاهم بین شبکه بانکی و مسئولان استانی دانست و اظهارداشت: نظام بانکی و بنگاه های تولیدی هرکدام مشکلات خود را دارند و باید به تفاهم و درک مشترک درخصوص مشکلات یکدیگر برسند؛ بنابراین کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید در استان ها ایجاد شده تا بتوانند زمینه تفاهم را ایجاد و به شناسایی مسائل پیش رو کمک کنند.

سیف در این جلسه بر سرعت عمل نظام بانکی تاکید کرد و گفت: نظام بانکی باید فرآیند مشخص و مناسبی درخصوص اعطای تسهیلات به بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط تعریف کند. بانک مرکزی نیز در این خصوص موارد چک برگشتی، مطالبات غیرجاری، عدم رعایت نسبت مالکانه و عدم وجود منابع در استان را مستثنی کرده است.

وی افزود: شرط اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط این است که تسهیلات سرمایه در گردش به حرکت خط تولید و استمرار آن منجر شود. حرکت نیز زمانی صورت می گیرد که محصول تولیدی، بازار مناسب داشته باشد و بنگاه تولیدی بتواند خلق ارزش کند.

سیف اثربخشی در افزایش تولید و اشتغال را شرط لازم برای اعطای تسهیلات دانست و گفت: ظرفیت منابع و تسهیلات شبکه بانکی محدود است و باید دقت شود این منابع به بخش هایی اختصاص یابد که بیشترین اثربخشی را بر افزایش تولید و ایجاد اشتغال دارند.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم حرکت حساب شده تر نظام بانکی در سال جاری خاطرنشان کرد: سال جاری، بنا به تاکید مقام معظم رهبری سال اقدام و عمل است و ما باید در عملکرد پایان سال، شاهد رونق بنگاه های کوچک و متوسط در کشور باشیم.

وی با اشاره به رشد ۴۴ درصدی تسهیلات پرداختی طی سه ماهه اول سال نسبت به دوره مشابه سال قبل تصریح کرد: اولویت اول امسال تزریق تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی است که مشکل نقدینگی دارند.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر نظارت دقیق بر نحوه اعطای تسهیلات در بانک ها گفت: بانک ها باید اطمینان حاصل کنند که بنگاه های گیرنده تسهیلات به مرحله تولید رسیده باشند و زمینه بروز سوء استفاده گرفته شود. سیف از مسئولان استانی خواست موانع موجود را به بانک مرکزی اعلام کنند تا در جلسات آینده با مدیران عامل بانک ها، این موانع بحث و بررسی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: