کد خبر: ۶۷۳۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳
تعداد بازدید: ۴۴۴
حجم سفر در کشور ما زیاد است.سفر با وسایل مختلف بسته به ایام گوناگون، قیمت های متفاوتی دارد. نگاهی به قیمت های متفاوت بلیط ها انداختیم تا ببینیم چه قدر باید برای سفر در تابستان95 خرج کرد؟
به گزارش خبرداغ به نقل از خبرگزاری مهر: تنوع قومیت های گوناگون در جای جای کشور ما و از طرفی تنوع جغرافیایی و آب و هوایی در سراسر کشور به خودی خود این پتانسیل را دارد که رفته رفته ملتی را در خودش جای دهد که مردمانی خوش سفر باشند برای همین به محض پیدا کردن روزهای قرمز در تقویم به بهانه تعطیلی، ترافیک های شهری جایشان را به ترافیک جاده های بین شهری می دهند.فصل تابستان با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها برای بسیاری فصل سفر و گشت و گذار به حساب می آید. یکی از قسمت های جدا نشدنی سفر، انتخاب وسیله نقلیه است.در روزهایی که بیشترمان ترجیحمان بر این است که با ماشین های شخصی مان به نقاط مختلف سفر کنیم سری به میانگین قیمت های وسایل حمل و نقل عمومی زدیم تا ببینیم به نسبت،قیمت آنها برای سفر به مناطق مختلف چه قدر است.نا گفته نماند که ایران کشور پهناوری است و همین موضوع باعث طولانی شدن مسافت‌ها برای سفرهای درون‌شهری می شود، گاهی اتفاق می‌افتد مسیری که از تهران تا رسیدن به جنوب کشور طی می‌کنید، برابر با طی کردن مساحت یک کشور در اروپا یا برخی کشورهای کوچکتر آسیا باشد. مسافت طی شده میان دو شهر برای گشت زدن در دو کشور برابری می‌کند. برای مثال کشور انگلستان با اینکه از نظر جمعیت با ایران برابر است، اما مساحتی برابر با سیستان و بلوچستان ایران دارد، حالا با در نظر گرفتن این حقیقت به نظر می‌رسد قیاس ایران با دیگر کشورها مخصوصا اروپایی قیاس مع الفارق باشد. از طرفی هزینه‌های سفرهای بین شهری در کشورها هم موضوعی است که باید مورد نظر داشته باشیم.

سفر با هواپیما

طی یکی دوسال گذشته آماری که برای میانگین درآمد سالانه هر خانواده منتشر شده  رقم ۲۳۴میلیون ۸۳۴هزار ریال بوده است  حالا با در نظر گرفتن این رقم می شود محاسبه کرد که در کنار هزینه های متفاوتی که افراد برای گذران زندگی در نظر می گیرند اگر قصد سفر داشته باشیم هزینه سفر با وسایل مختلف چه قدر برایمان خرج بر می دارد. یکی از این سفرها سفرهای هوایی است سفر با هواپیما علی رغم همه حواشی ای که پیرامونش وجود دارد اما به علت سرعت در رسیدن به مقصد، همیشه یکی از گزینه های انتخابی برای افرادی بوده است که بیشترین از اینکه بخواهند در طول راه از مسیر لذت ببرند دلشان می خواهد اوقاتشان را در مقصد سپری کنند. میانگین قیمت بلیط هواپیما در کشور بسته به نوع هواپیما و مقصد چیزی حدود ۱۵۰تا۲۴۰هزار تومان اعلام شده اما اگر مبدا را تهران در نظر بگیرید و  بخواهید سفر به شهرهای پر طرفداری مثل مشهد یا شیراز را تجربه کنید برای بلیط سفرتان باید چیزی حدود۱۸۰هزار تومان کنار بگذارید و اگر قصد مسافرت به شهرهای نزدیکتری مثل اصفهان را دارید این بلیط ۳۰تا ۴۰هزار تومان کمتر هزینه بر می دارد یعنی چیزی حدود۱۴۰هزار تومان. البته این را در نظر بگیرید که در قیمت بلیط ها بسته به ایام مختلف و تعداد متقاضیان، قیمت ها با افت و خیز رو به رو خواهند شد.

سفر با قطار


اگر از ما بپرسید، می گوییم یکی از هیجان انگیزترین و دوست داشتنی ترین وسایل نقلیه عمومی برای سفر قطار است. سفر با این وسیله نقلیه ریلی هم خیالتان را برای امن بودن به نسبت هواپیما و اتوبوس راحت می کند و هم از طرفی با داشتن یک کوپه خانوادگی این فرصت را می دهد که نه تنها در طول سفر راحت باشید بلکه در طول سفر کمتر احساس خستگی بکنید ،در طول راه لذت ببرید و به اصطلاح حسابی مسیر کوتاه کنید. بر خلاف اینکه در طول این سال ها قیمت قطار با افزایش نرخ همراه بوده است اما با توجه به ویژگی هایی که این وسیله دارد هنوز هم برای بسیاری سفر با آن به صرفه به حساب می آید. با همه این ها اگر مثل  هواپیما باز بخواهیم مبدا را تهران در نظر بگیریم برای سفر به مشهد بسته به درجه و نوع قطار قیمت بلیط ها بین ۶۰تا  بالای۱۰۰هزار تومان متغیر است. برای اصفهان هم  قیمت بلیط از ۴۸هزار تومان هست تا ۱۲۰هزار تومان برای مسافت های دورتری مثل شیراز هم این رنج قیمت بین ۴۸هزار تومان تا ۱۶۰هزار تومان در نظر گرفته شده است.

گاه گاهی قید ماشین های شخصی مان را بزنیم

 یکی از عادت هایی که ما ایرانی ها داریم این است که در زمینه سفر کردن علاقه شدیدی به انجام کارهای دست جمعی داریم  اینکه تعطیلی به تعطیلی  همگی و یک جا ماشین های شخصی مان را بر می داریم، به جاده می زنیم و مقصد همه ما می شود«شمال». بدون اینکه در نظر بگیریم ایران شهرها و جاهای دیدنی دیگری هم دارد فارغ از این مقصد همیشگی چیزی که در اینجا مطرح است اصرار ما به استفاده از ماشین های شخصی است. هیچ کداممان نمی توانیم منکر این موضوع باشیم که سفر با ماشین شخصی ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد. دست به فرمان بودن خود به خود این اختیار را به راننده و اهالی خانواده می دهد تا هر وقت دوست داشتند به هرجا که دلشان خواست سفر کنند یا در حین سفر مقصدشان را عوض کنند و تغییر مسیر بدهند اما بدنیست هرزگاهی به این فکر کنید که  تعطیلی به تعطیلی با وجود ترافیک های سنگین جاده ای که به تلفات سنگین جاده ای هم منجر می شود بعضی اوقات سفر با وسایل دیگر را هم تجربه کنیم، کمی دست از روی فرمان ماشین هایمان برداریم و از مسیر لذت ببریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: