کد خبر: ۶۷۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۳
تعداد بازدید: ۴۱۵
اگر روحانی تا زمان انتخابات ریاست جمهوری 96 پایگاه اجتماعی خود را حفظ کند، احتمال حمایت اصولگرایان معتدل از وی در انتخابات وجود دارد.
محمدکیانوش‌راد در گفت‌وگو با «آفتاب‌نیوز» درباره احتمال حمایت اصولگرایان از روحانی در انتخابات 96 اظهار کرد: اصولگرایان واقع‌بین به‌خوبی دریافته‌اند که با رفتارهایی که احمدی‌نژاد انجام داده، جایگاه اصولگرایان تا حد زیادی بین نخبگان اصولگرا، بدنه اصولگرایان و توده‌های مردم افول کرده است. از سویی آنها در شرایط فعلی فردی را ندارند که بتوانند بر روی او اجماع کنند. افزون بر این عملکرد روحانی تا حد زیادی رضایت اصولگرایان معتدل را فراهم ساخته؛ هرچند اصولگرایان افراطی همچنان مخالف رییس‌جمهور هستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه جلب رضایت اصولگرایان معتدل زمینه را برای حمایت آنها از روحانی یا سکوت در برابر وی فراهم کرده است، افزود: البته شکی نیست که روحانی خود را  اصولگرا و اصلاح‌طلب معرفی نکرده وبا قرار گرفتن در این فضای بینابینی توانسته وضعیت سیاست خارجی، سیاست داخلی و شرایط اقتصادی کشور را بهبود ببخشد. در این شرایط اصولگرایان معتدل می‌توانند توجیه لازم برای عدم رقابت جدی با روحانی یا حتی حمایت از وی داشته باشند اما اگر روحانی نتواند در مسائل منطقه‌ای به توفیقی دست یابد و به‌طور مشخص مشکلات ایران را با کشورهایی همچون عربستان حل کند یا اگر در جنبه داخلی نتواند اقدامات اقتصادی و اصلاح جهت‌گیری‌ها را برای توده‌های مردم شرح دهد، با کاهش پایگاه اجتماعی خود مواجه می‌شود.
 
این فعال سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: در این شرایط بخش عاقل و متمایل به‌روحانی جناح اصولگرا، امکان بررسی جدی و علم‌کردن یک کاندیدای تمام‌قد در مقابل روحانی خواهد داشت؛بنابراین رییس‌جمهور حتما باید جهت‌گیری درست اقتصادی خویش -که آثارش در سال‌های آینده نمودار می‌شود- را برای توده‌های مردم تشریح کند و بدون آنکه در ورطه شعارهای پوپولیستی بیفتد، اقدامات رفاهی برای بخش آسیب‌پذیر انجام داده و پایگاه اجتماعی خود را حفظ کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه روحانی نه در اختیار اصولگرایان و نه در اختیار اصلاح‌طلبان بوده و با مشی تعادلی خود سعی کرده است تعادل را میان جناح‌های سیاسی حفظ کند، تصریح کرد: اگر پایگاه اجتماعی روحانی تضعیف شود، هیچ دلیل منطقی برای اصولگرایان معتدل باقی نمی‌ماند که از روحانی حمایت کنند؛ بنابراین برگ برنده رییس‌جمهور حفظ پایگاه اجتماعی و توجه به اقشارپذیر و اسیب‌پذیر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: