کد خبر: ۶۷۲۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
تعداد بازدید: ۹۴۷

شانزده سال پیش اگر قصد مقایسه خودروها یی را با یکدیگر را داشتیم، موارد اقتصادی خودروها را با توجه به بودجه اکثریت مردم می‌سنجیدیم. در آن زمان خودروها براساس شاخص‌هایی چون، مصرف سوخت، تعداد گزینه‌ها و امکانات، هزینه‌سازی خودرو و قابلیت حمل و نقل مقایسه می‌شدند. کیسه هوای مقابل سرنشین جلو یک گزینه شمار می‌آمد و یک دستگاه پخش مجهز به کاست روی این خودروها ارائه می‌شد.

مقایسه سدان‎‌های مطرح بازاراهای جهانی

به گزارش گروه خودروی عصر ایران به نقل از "موتور ترند"، اوضاع فعلی کمی تغییر کرده و آنچه که خریداران امروزی  بابت آن به نمایندگی‌های فروش پول  می دهند گسترده‌تر شده است. صندلی‌های چرم مجهز به گرمکن، دوربین‌های دید عقب، سامانه کمکی نگه‌دارنده بین خطوط، هشداردهنده‌های ترافیکی در حرکات معکوس، نمایشگرهای ویژه نقاط کور و  هشدار دهنده‌ها از گزینه‌هایی هستند که در مقایسه‌ها، اتومبیلی را نسبت به دیگری برتری می‌بخشد. 

مقایسه سدان‎‌های مطرح بازاراهای جهانی

در کنار این قابلیت‌ها باید گزینه‌هایی مانند کنترل کروز تطبیقی، بلوتوث، وای- فای Wi-Fi، پایه‌های usb، نرم‌افزارهای کارپلی اپل و اتو اندروید را در مقایسه سدان‌های جمع و جور و کوچک امروزی مورد توجه قرار داد.در طی 16 سال گذشته تغییرات زیادی روی خودروها صورت گرفته است. "سیویک" از یک خودروی ساب‌کامپکت به یک خودروی کامپکت (جمع و جور) با سایز متوسط تبدیل شده است. بر اساس گزارش‌های سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا، نیسان "سنترا" و تویوتا "کرولا" نیزتمام شرایط یک خودروی سایز متوسط را دارند.

 در این مطلب شایستگی‌ها و برتری‌های  برخی از سدان‌های سایز متوسط را  بررسی خواهیم کرد. 

                                                                                                                                                                                شورلت کروز

مقایسه سدان‎‌های مطرح بازاراهای جهانی  

 مقایسه سدان‎‌های مطرح بازاراهای جهانی
  هوندا سیویک ex

شورلت کروز 2017 که در سال جاری در پلت‌فرمی مدرن با موتوری تحول‌یافته به صورت کاملا جدید عرضه شده و در ارزیابی‌ها در سطحی برتر نشان می‌دهد، در رده مدل‌های برتر سدان‌های کوچک و سایز متوسط قرار می‌گیرد. در این مقیاس هر دو مدل‌های هوندا و هیوندایی نیز کاملا جدید هستند. 

     هیوندایی النترا لیمتد   

مقایسه سدان‎‌های مطرح بازاراهای جهانی

 مقایسه سدان‎‌های مطرح بازاراهای جهانی
       مزدا 3 گرند تورینگ

مدل هوندای سیویک 2016 EX (با یک موتور 2 لیتری و مجموعه امنیتی پیشرفته "هوندا سنسینگ") هنوز یک یا 2 رده پایین‌تر رقبای خود جای می‌گیرد. حتی سطح داخلی سیویک با تریم داخلی هیوندایی النترای "لیمیتد" 2017 برابری نمی‌کند .

           نیسان سنترا    

مقایسه سدان‎‌های مطرح بازاراهای جهانی  

مقایسه سدان‎‌های مطرح بازاراهای جهانی

                                                                                                                                        فولکس واگن جتا    

 در این میان نباید تریم  مزدا 3 مدل 2016 را نیز به عنوان یک رقیب سرسخت و باارزش در میان سدان‌های کوچک فراموش کرد. فولکس واگن "جتا" که از سال 2011 بی‌تغییر مانده است، امسال موتور جدیدی را پذیرفته و وعده داده که کمی اقتصادی‌تر عمل کند. از طرفی قرار است جتا سرگرم‌کننده تر ظاهر شود. در این آزمایش نیسان SL سنترا و تویوتا کرولا Sاسپشیال 2016 مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

مقایسه سدان‎‌های مطرح بازاراهای جهانی
تویوتا کرولا s اسپشیال

حرکت و هندلینگ

ایجاد تعادل همیشگی و ظریف، بین یک سواری راحت و کنترل دستی (هندلینگ) چابک مسئله مهمی به نظر می‌رسد. اما این موضوع برای خودروهایی با سامانه تعلیق چندوجهی عقب چندان هم عجیب نیست. این سامانه در جتا و سیویک ساده‌تر بوده و ارزان‌تر نیز هستند. کیفیت سواری در سیویک از سرعت پایین تا سرعت بزرگراهی بسیار خوب ارزیابی می‌شود. 

در این میان ترکیب مناسب کنترل و بدنه بسیار مهم است. در واقع هوندا سیویک جدید با این قابلیت در حرکت‌های سریع سر پیچ‌ها منحرف نخواهد شد. این خودرو همچنین به یک سامانه تعلیق پیشرفته مجهز است که در سرعت بالا دماغه خودرو را به سمت پایین کشیده و رتبه کنترلی فرمان را به حد قابل قبولی می‌رساند. این روند، واکنش موثری را در سرعت‌های بالا و مانورهای آرام برای خودرو رقم می‌زند.

دومین خودرو  فولکس واگن جتا ست. یکی از مجهزترین خودروها که بازی پرانرژی‌ای را در خیابان از خود ارائه می‌دهد. رفتار پویای این خودرو در جاده‌ها در این کلاس بسیار خوب ارزیابی می‌شود. این قابلیت را می‌توان به ریشه اروپایی این خودرو نسبت داد. اما ای کاش فرمان این خودرو همان احساس خوب فرمان مزدا را به راننده منتقل می‌کرد. در میان فرمان‌های نیمه الکتریک، فرمان مزدا با چند درجه اختلاف در سطح قرار می‌گیرد. 

براساس نظر  کارشناسان حالت سفت و راحت فرمان اسپورت یک مزدا 3 به ذائقه دیگر سدان‌های خیابان جور در نمی‌آید. دراین ارزیابی مزدا بهتر از آنچه در گذشته بود عمل کرد. اهداف کنترل دستی (هندلینگ) در این خودرو به خوبی عملیاتی شد. با تمام این قابلیت‌ها مزدا چندان سرگرم‌کننده ظاهر نمی‌شود.

در خصوص کروز می‌توان گفت مانند نسخه‌های قبلی این خودرو راننده حس راندن یک خودروی بزرگ در مجموعه‌ای کوچک را دارد. پلت‌فرم این اتومبیل به شکل عجیبی قدرتمند  است. دکمه‌ها در شاسی، بیش از حد پایین قرار گرفته‌اند و به همین دلیل حرکات کنترلی بدن در پشت فرمان سخت‌تر هستند.

با وجود چرخش‌های متعادل در سر پیچ‌ها، شما بازخورد مناسب از حرکت فرمان را نخواهید گرفت. اما در میان خودروهای مورد بحث النترا کیفیت سواری شکننده‌ و سرسختانه‌تری را از خود نشان می‌دهد. در این خودرو قابلیت حرکت فرمان و قدرت ترمز بیشتر چشمگیر هستند. سامانه تعلیق النترا چندان کارآمد نیست. با این وجود روند هندلینگ سواری الانترا حرکتی رو به جلو را نسبت به اجداد خود نشان می‌دهد.

عملکرد

در این مجموعه تنها دو خودروی سدان از موتور توربوشارژ بهره ‌می‌برند. خودروهای کروز شورلت و جتا فولکس‌واگن. هر دو خودرو از یک موتور 1.4 لیتری استفاده می‌کنند. در این لیست کروز سریع‌تر نشان داده و شتاب‌گیری آن بین صفر تا 100کیلومتر در ساعت 8.2 ثانیه زمان لازم دارد. 

جتا نیز بعد از کروز 8.4 ثانیه زمان لازم دارد تا به شتاب صفر تا 100 کیلومتر برسد. به نظر می‌رسد موفقیت این خودروها به دلیل موتورهای پربازده، سامانه انتقال قدرت 6 سرعته خودکار و جای‌گیری یکپارچه کوچک باشد. با وجود اینکه تغییر دنده در کروز روان و چالاک است، عملکرد بهتر در جتا دیده می‌شود.

قدرت موتور جتا به دلیل نرخ خوب گشتاور موتور، قدرت تاخیری توربو را کاهش داده و انتخاب بهتری در بخش جعبه دنده در این خودرو دیده می‌شود. از طرفی انتقال قدرت هوشمندانه‌تر و واکنشی‌تر از دیگر خودروها نشان می‌دهد. بخش تغییر دنده دستی در جتا در گزینه‌ای متفاوت روی کنسول وسط طراحی شده است. این بخش در کروز به صورت دکمه‌ای در بالای اهرم تعویض دنده قرار گرفته که باعث کاهش پیچیدگی‌های سخت‌افزاری و راحتی کار با اهرم تعویض دنده می‌شود.

هوندا سیویک در این لیست به شکل شگفت‌آوری از قدرت موتوری زیاد و وزن کم برخوردار است و سومین خودروی پرشتاب لیست محسوب می‌شود. از نظر برخی از کارشناسان در بخش عملکردی ناامید کننده ظاهر شده است. اما همین خودرو تعادل خوبی را در هنگام حرکت به ویژه در مسیرهای ناهموار نشان می‌دهد و از طرفی سرعت خوبی برای هماهنگی دنده و شرایط حرکت دارد. تمامی این موضوعات باعث بهره‌وری مصرف سوخت در این خودرو می‌شود. با وجود سر و صدای ناشی از 2000 دور موتور در دقیقه، سیویک هرگز در حالات اسپورت و حرکات تند از دیگر رقبایش عقب نمی‌ماند.

هیوندایی النترا 2016 و مزدا 3 جدید از یک موتور 2 لیتری 6 سرعته خودکار بهره می‌برند. مزدا 0.5 ثانیه سریع‌تر از النترا عمل می‌کند و شتاب‌گیری بین صفر تا 100 کیلومترش تقریبا برابر جتاست. 

کیفیت و قدرت صنعتی در این دو خودرو قابل تحسین هستند. صدای موتور النترا در هنگام سرعت گرفتن تا حدودی نامناسب جلوه می‌کند و تناقض عجیبی میان قدرت تولیدی و ارسال آن به چرخ‌های جلو وجود دارد.  در هنگام تعویض دنده، سامانه انتقال قدرت نیز کمی کند و تنبل است. یک مدل جعبه دنده 7 سرعته DCT که روی بسیاری از محصولات هیوندایی استفاده می‌شود برای مدل‌های آینده این خودرو مناسب‌ترند.

کابین

از نظر ارزیابان فضای داخلی شورلت کروز در جایگاه برتر قرار می‌گیرد. این فضا با ترکیب رنگ مشکی و چرم کاراملی و دوخت‌هایی از هر دو رنگ تجملاتی به نظر می‌رسد. استفاده از نوارهای کرومی و کلید‌های پیانویی خودرو را لوکس‌تر نشان داده و نظرات مشتریان به این اتومبیل را تغییر داده است. البته شاید استفاده از نوارهای کرومی براق کمی اغراق‌آمیز باشد.

یک نگه‌دارنده شارژ وایرلس گوشی تلفن همراه نیز در این خودرو تعبیه شده است. این گزینه در کنار قابلیت اتصال به اینترنت و صفحه‌نمایشگر لمسی توجه خریداران جوان را بیشتر جلب خواهد کرد. سرنشینان پشت خودرو نیز گزینه‌های جذابی مانند گرم‌کن صندلی و ورودی برق جداگانه دارند. با این وجود کمربندها در این خودرو قابلیت تنظیم ارتفاع را ندارند و رانندگان کوتاه ‌قد در استفاده از این قابلیت کمی اذیت می‌شوند.

                                                                                          شورلت کروز   

مقایسه سدان‎‌های مطرح بازاراهای جهانی

 مقایسه سدان‎‌های مطرح بازاراهای جهانی
                         هوندا سیویک ex                 

فضای داخلی مزدا 3 نیز بسیار کاربردی طراحی شده است. در این فضا فیبر کربن مصنوعی و دوخت‌های درشت قرمز چشم‌نواز است. می‌توان گفت در این کلاس بیشترین گزینه‌های اطلاعات و سرگرمی به مزدا 3 تعلق می‌گیرد. راننده می‌تواند از نرم‌افزاری شبیه iDrive ، صفحه نمایشگر لمسی مناسب یا توصیه‌های صوتی خودرو استفاده کند. موقعیت راننده در رانندگی نیز خوب است. اما مزدا 3 به دلیل فضای کم بین صندلی‌های عقب و جلو کمی شرمنده خواهد شد.

                                                                                مزدا 3 گرند تورینگ

مقایسه سدان‎‌های مطرح بازاراهای جهانی

 مقایسه سدان‎‌های مطرح بازاراهای جهانی
                             تویوتا کرولا s اسپشیال                    

فضای درونی هوندا سیویک بهتر از عملکرد بیرونی‌اش نشان می‌دهد. مجموعه کیلومتر شمار کاملاً دیجیتال سیویک دلنشین است. صفحه نمایش لمسی پاسخگو است و کار در منوها به اندازه کافی آسان می‌باشد. صفحه نمایش دیجیتال داخل داشبورد علاوه بر کیلومتر شمار، تمام اطلاعات مهمی که اغلب به آن نیاز دارید را نمایش می‌دهد و شما می‌توانید با شخصی‌سازی تنظیمات، اطلاعاتی را که می‌خواهید نمایش داده شوند را مشخص کنید.

                                                                                           فولکس واگن جتا  

مقایسه سدان‎‌های مطرح بازاراهای جهانی

 مقایسه سدان‎‌های مطرح بازاراهای جهانی
                نیسان سنترا            

در خصوص النترا نظرات کاملا متفاوت است. نمی‌توانید مطمئن باشید که از چرم طبیعی در این فضا استفاده شده است. این عدم اطمینان از جنس نه چندان خوب چرم ناشی می‌شود. سامانه اطلاعاتی بلولینک در النترا به خوبی سازماندهی شده و سریع و خلاقانه است. از طرفی کار با این سامانه بسیارخوشایند و رضایت‌بخش است. پس از چند دقیقه کار کردن با این سامانه از طریق صفحه لمسی احساس می‌کنید سال‌ها با آن آشنا بودید.

مقایسه سدان‎‌های مطرح بازاراهای جهانی
هیوندایی النترا

با این وجود مواد به کار رفته در هیوندای النترا پلاستیک ارزان به نظر می‌آید. از طرف دیگر جایگاه تکیه دست در این خودرو دیده نمی‌شود. گزینه‌های دیگری نیز از طریق صفحه نمایش لمسی قابل کنترل نیستند. طراحی داخلی جتا ماهرانه صورت گرفته اما طراحی محافظانه‌کارانه و استفاده از پلاستیک سخت و ارزان چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: