کد خبر: ۶۷۲۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
تعداد بازدید: ۵۵۷
این مطلب برای کسانی است که می‌خواهند اطلاعات بیشتری در مورد افسردگی بعد از زایمان کسب کنند.
افسردگی پس از زایمان چیست؟ به گزارش خبرداغ به نقل از شفا آنلاین،ما امیدواریم که این مقاله برای افراد ذیل مفید باشد:
زنانی که افسردگی پس از زایمان داشته‌اند، یا زنانی که فکر می‌کنند ممکن است به افسردگی پس از زایمان مبتلا شده باشند. 
زنان بارداری که نگران مبتلا شدن به افسردگی پس از زایمان هستند.
همسران، خانواده و دوستان زنان باردار.

افسردگی پس از زایمان چیست؟
       افسردگی پس از زایمان یک نوع ازبیماری افسردگی است که از بین هر 100 خانم که صاحب نوزاد شده‌اند، روی 10 تا 15 نفر آنها تاثیر می‌گذارد. علائم آن مشابه به علائم افسردگی در زمان‌های دیگر، شامل بدخلقی و دیگر علایم است که به مدت حداقل دو هفته به طول بینجامند. بسته به شدت آن، شما ممکن است برای مراقبت از خود و نوزاد خود با مشکل مواجه شوید. ممکن است کارهای ساده و آسان برای شما سخت و دشوار به نظر آیند.

       گاهی اوقات یک دلیل آشکار برای افسردگی پس از زایمان وجود دارد، اما نه همیشه. شما ممکن است احساس پریشانی یا حتی احساس گناه کنید زیرا شما انتظار دارید از داشتن نوزاد خوشحالی کنید. با این حال، افسردگی پس از زایمان می‌تواند برای هر کسی اتفاق افتد و این تقصیر شما نیست.

       هرگز برای کمک خواستن دیر نیست. شما می‌توانید بهتر شوید، حتی اگر برای مدت طولانی است که دچار افسردگی شده‌اید. کمکی که شما نیاز دارید، بستگی به شدت بیماری شما دارد. افسردگی پس از زایمان خفیف را می‌توان با افزایش حمایت ازطرف خانواده و دوستان درمان کرد. اگر شما احساس ناخوشی بیشتری دارید، به کمک پزشک خود نیاز پیدا خواهید داشت. اگر افسردگی پس از زایمان شما خیلی شدید است، ممکن است که به مراقبت و درمان خدمات بهداشت روانی نیاز داشته باشید.

زمان رخداد 
       این نوع از افسردگی در زمان‌های متفاوت می‌تواند رخ دهد. افسردگی پس از زایمان اغلب در عرض یک یا دو ماه پس از زایمان شروع می‌شود. یا می‌تواند چند ماه پس از تولد نوزاد شروع شود. حدود یک سوم از زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان، شروع علائم‌شان در طول دوران بارداری است و این علائم پس از زایمان هم ادامه خواهد داشت.

چه حسی دارد؟
شما ممکن است همه یا تعدادی از علائم زیر را داشته باشید:
        افسردگی: در اکثر مواقع احساس نارضایتی دارید و بغض می‌کنید. این حالات در زمان خاصی از روز، مانند صبح یا شب غروب، ممکن است بدتر شود.
        زودرنجی: همسر، کودک شما یا بچه‌های دیگر ممکن است شما را زودرنج یا عصبانی کنند.
        خستگی: همه کسانی که به تازگی مادر شده‌اند، خیلی خسته می‌شوند. افسردگی باعث می‌شود احساس کنید که بسیار خسته و فاقد انرژی هستید. 
        بی‌خوابی: با اینکه بسیار خسته هستید، نمی‌توانید بخوابید. ممکن است دراز بکشید بدون اینکه خواب بروید و در مورد چیزهای مختلف نگران باشید. ممکن است در طول شب بیدار شوید، در حالی که کودک شما خواب است.
        تغییر اشتها: ممکن است اشتهای خود را از دست داده یا فراموش کنید که غذا بخورید. برخی از زنان برای به‌دست آوردن آرامش غذا می‌خورند و پس از آن به دلیل افزایش وزن احساس بدی به آنها دست می‌دهد.
        لذت نبردن از هیچ چیز: درمی‌یابید که نمی‌توانید از چیزی لذت ببرید یا علاقه‌مند به چیزی باشید. شما ممکن است از بودن با کودک خود لذت نبرید.
        از دست دادن علاقه به رابطه جنسی: دلایل متعددی برای از دست دادن علاقه به رابطه جنسی بعد از بچه‌دار شدن وجود دارد. این کار ممکن است دردناک باشد یا شما ممکن است بیش از حد خسته باشید. افسردگی پس از زایمان می‌تواند هر گونه میلی را از بین ببرد. همسر شما ممکن است این را درک نکند و احساس مطرود شدن کند.

افکار منفی و گناه: افسردگی تفکر شما را تغییر می‌دهد:
       1) ممکن است شما افکار بسیار منفی داشته باشید. 
       2) ممکن است فکر کنید مادر خوبی نیستید یا کودکتان شما را دوست ندارد.
       3) ممکن است به خاطر اینگونه احساسات و افکار، احساس گناه کنید و خود را مقصر بدانید.
       4) ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهید.
       5) ممکن است فکر کنید که نمی‌توانید از عهده امور برآیید.

        نگرانی یا اضطراب: بیشتر کسانی که به تازگی مادر شده‌اند، نگران سلامت کودک خود هستند. اگر شما افسردگی پس از زایمان دارید این نگرانی می‌تواند شما را از پای در آورد. ممکن است نگران باشید که:
1) کودک شما خیلی بیمار است.
2) کودک شما به اندازه کافی وزن نمی‌گیرد.
3) کودک شما بسیار گریه می‌کند و شما نمی‌توانید او را آرام کنید.
4) کودک شما بسیار آرام است و ممکن است دیگر نفس نکشد.
5) به کودک خود آسیب برسانید.
6) بیماری جسمی داشته باشید.
7) افسردگی پس از زایمان‌تان هرگز بهتر نشود.
8) با کودک خود تنها بمانید. 

در این موارد به اطمینان خاطر از طرف همسر، مراقب بهداشت یا پزشک خود نیازمند هستید.

       ممکن است در زمان اضطراب برخی از علایم زیر را داشته باشید:
نبض سریع، تپش قلب، تنگی‌نفس، تعریق، ترس از داشتن حمله قلبی یا غش کردن. 
ممکن است به دلیل ترس از داشتن علائم پانیک (هراس) از مکان‌هایی مثل مغازه‌های شلوغ اجتناب کنید. 
اجتناب از افراد دیگر: ممکن است شما نخواهید دوستان و اقوام را ببینید. ممکن است رفتن به گروه‌های حمایت پس از زایمان برایتان دشوار باشد. 
ناامیدی: ممکن است حس کنید هیچ چیز بهتر نخواهد شد و ناامید باشید. ممکن است فکر کنید زندگی ارزش زیستن ندارد. ممکن است حتی فکر کنید که خانواده‌تان بدون شما زندگی بهتری خواهند داشت.
افکار خودکشی: اگر افکار آسیب رساندن به خودتان را دارید باید از پزشک خود کمک بخواهید. اگر انگیزه قوی برای آسیب رساندن به خودتان دارید، باید فورا کمک بخواهید. 
علائم روان‌پریشی: علائم روان‌پریشی در تعداد کمی از زنان مبتلا به افسردگی بسیار شدید توسعه پیدا می‌کند. آنها ممکن است صداهایی بشنوند و اعتقادات غیر معمولی داشته باشند. اگر این اتفاق برای شما افتاد، باید فورا کمک بخواهید. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: