کد خبر: ۶۷۰۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
تعداد بازدید: ۵۸۶
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به این خاطر که عربستان امسال مانع حج شد و ایران در این امر دخیل نبود باید سهمیه امسال نیز به تدریج به کشورمان تعلق گیرد تا بتوان زائران در نوبت را اعزام کرد.
قاضی عسکر: سهمیه از دست رفته حج به تدریج به ایران بازگردانده می شود
به گزارش خبرداغ به نقل از خبرانلاین،حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسكر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: با توجه به دور دوم مذاكرات و تغییر وزیر حج عربستان كه شناحت از ایران داشته و به كشورمان نیز سفر كرده بود، این امید وجود داشت با این شرایط مشكلات به صورت كامل حل شود. دو سه مورد از مشكلات مانند روادید و هواپیمایی حل شد، اما در دو سه مورد سعودی ها نتوانستند تصمیم گیری كنند.

اهمیت حفظ امنیت زائران ایرانی

وی به بحث امنیت زائران كه یكی از محورهای مهم در مذاكرات دو طرف بود اشاره كرد و گفت: در حادثه سال گذشته منا 461 زائر ایرانی و در حادثه مسجدالحرام 13 ایرانی به شهادت رسیدند، اگر بخواهیم زائر اعزام كنیم باید امنیت زائر تامین شود. ایجاد امنیت نیز ناگهانی تحقق نمی یابد باید بستر فراهم شود و این بستر را باید مقامات سعودی فراهم كنند.

وی گفت: عربستان باید اقداماتی انجام دهد و از طرف های حج گذار كه ما هستیم، درخواست كند یك محدوده كاری را انجام دهیم تا امنیت ایجاد شود. سعودی ها این كار را هم نكردند.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: سعودی ها نه تنها در مذاكرات برای امنیت زائران كاری نكردند، بلكه سلسله شرایط تلخی را نیز اضافه كردند. مثلا اعلام كردند شما حق ندارید در ساختمان های خود پرچم ایران را نصب و آویزان كنید، در حالی كه پرچم نماد و شعار هر كشور است و فعالیت سیاسی محسوب نمی شود.

وی گفت: هر زائری كه برای نخستین بار وارد عربستان می شود برای پیدا كردن هتل خود باید از روی پرچم محل زندگی اش را بیابد. اگر سعودی ها از همه كشورها می خواستند از پرچم كشورشان استفاده نكنند اشكالی نداشت، اما زمانی كه كشورهای دیگر از پرچم برای این كار استفاده می كنند به چه دلیل جمهوری اسلامی ایران نباید از نماد ملی خود استفاده كند.

شرط های نادرست عربستان، پیش روی ایران

وی با اشاره به شرط های نادرست دیگر سعودی ها، گفت: ما هر سال با بیش از 20 كشور دیدار و مذاكره داریم، چون فلسفه حج اتحاد كشورهای اسلامی است و در این دیدارها ضمن آشنایی با كشورها برای تعامل بیشتر، فعایت هایی برای افزایش و انتقال تجربیات حج نیز صورت می گیرد، اما سعودی ها خواستند این ارتباط وجود نداشته باشد. در حالی كه ما در عربستان زندانی نیستیم و كشور مستقل و آزادی هستیم و عربستان حق ندارد ایجاد محدودیت كند كه با چه كسی گفت وگو انجام دهیم.

حجت السلام والمسلمین قاضی عسگر تاكید كرد: عربستان باید به عنوان كشور میزبان حجاج این موارد را رعایت كند. سعودی ها همچنان كمتر از دو ماه مانده به زمان حج این شرایط را پشت سر هم اضافه می كردند و نشان دادند می خواهند مانع حج ایرانیان شوند.

وی در ادامه به قرارداد و تفاهم نامه عربستان با دیگر كشورهای اسلامی اشاره كرد و گفت: مطالعه قرارداد برخی كشورها نشان داد در تفاهم نامه با ایران شرایطی اعلام كردند كه با تفاهم نامه كشورهای دیگر تفاوت داشت و ما این موارد را نسبت به مردم خود ظلم می دانیم.

سعودی ها قادر نخواهند بود بین حجاج تبعیض قائل شوند

قاضی عسگر تاكید كرد: سعودی ها نمی توانند تبعیض قائل شوند. ما نشان دادیم منظم ترین و بهترین حج را داریم و همه كشورها به این مساله اعتراف دارند و عربستان با این رفتارها ما را از حج محروم كرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: این حق (اعزام زائر) برای ایران محفوظ است و در سال های آینده تلاش خواهیم كرد تا لحظه ای كه امكان وجود داشته باشد به یقین برای اعزام زائران ایرانی تلاش كنیم.

وی گناه اعزام نشدن ایرانیان به حج را برای كسانی دانست كه 'صد عن سبیل الله' كردند و مانع رفتن ایرانیان به حج شدند.

بهره برداری سیاسی ایران از حج ادعای بی اساسی است

حجت السلام والمسلمین قاضی عسگر مطرح شدن این ادعا مبنی بر بهره برداری سیاسی ایران از حج را سخنی اشتباه دانست و گفت: این سخن غلطی است، چون نگاه ما به كنگره عظیم حج، نگاه فراملی و وحدت بخش و برای اتحاد اسلامی است. ما هرگز اجازه ندادیم زائران مسائل فرقه ای را در حج مطرح كنند، چون مناسك حج محل طرح مسائل شیعه و سنی نیست.

وی با تاكید بر اینكه ما در كنار اهل سنت و مقابل دشمنان ید واحده می شویم، افزود: امام راحل، مقام معظم رهبری و فقها، فتوا داده اند كه ما در نمازهای اهل سنت شركت كرده و با آنها نماز اقامه كنیم. همه اعمال و مناسك حج را با هم هستیم كه این نماد قدرت و وحدت اسلامی است.

حجت السلام والمسلمین قاضی عسگر افزود: مشكلی در این زمینه نداشتیم. دعای كمیل سیاسی نیست و دعایی توحیدی است و مكه و مدینه نیز مكان توحید است و زائران ایرانی با نظم دعا را می خواندند و مراجعت می كردند. در سال های گذشته شعاری داده نشده و در خیابان ها و میادین شهر نیز راه بندانی ایجاد نشده است .

وی در ادامه مواضع برخی گروه ها در كشورهای همپیمان عربستان در مورد حوادث حج سال گذشته را كه در برخی نشست ها مطرح كردند ناشی از اطلاعات غلط دانست و گفت: دو حالت در این مورد می تواند وجود داشته باشد. یا اینها پول گرفته و مزدور محسوب می شوند و یا اینكه اطلاعات نادرستی دارند و امیدوارم بخش دوم باشد.

در حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام شركت بن لادن مسئول بود

وی گفت: درحادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام شركت بن لادن مسئول بود. و در حادثه منا هم جمعیت تنها از ایران نبود و براساس برخی آمارها یكهزار و 900 نفر از عربستان نیز كشته شده اند.

سرپرست حجاج ایرانی با تاكید بر اینكه درحادثه منا سوء مدیریت وجود داشته است، گفت: طبیعی است كه مساله باید با خود عربستان حل شود. چون عربستان كشور اسلامی است و طبق ضوابط اسلامی باید مساله حل شود.

وی گفت: تحقیقات و مصاحبه با شخصیت های خارجی در مورد حادثه منا نشان می دهد بی كفایتی و سوء مدیریت سعودی ها باعث این حادثه شد و عربستان نتوانست حوادث پس از منا را نیز مدیریت كند.

وی افزود: از ساعت 8 و 30 دقیقه صبح تا یك و نیم بامداد روز بعد جنازه ها روی زمین باقی ماند و در بیمارستان ها نیز نتوانستند مصدومان را مدیریت كنند و بسیاری پس از انتقال به بیمارستان ها جان خود را از دست دادند.

حجت السلام والمسلمین قاضی عسگر اضافه كرد: سعودی ها جنازه ها را نیز نتوانستند مدیریت كنند و اجساد چند روز در كانتینرها كنار سردخانه باقی ماند.

وی گفت حادثه منا در حالی اتفاق افتاد كه حدود 400 كاروان ایران هنوز در خیمه ها بودند و به سمت جمرات حركت نكرده بودند، پس اطلاعات مدعیانی كه این حادثه را به ایران نسبت می دهند نادرست است یا مزدور هستند.

غرامت زائران مصدوم و کشته شده باید پرداخت شود

نماینده ولی فقیه در ادامه به گله مندی برخی كشورهای اسلامی از پرداخت نشدن غرامت زائران مصدوم و كشته شده در مسجدالحرام و حادثه منا توسط سعودی ها اشاره كرد و گفت: این حقیقتی است كه باید حل شود. زمانی كه پادشاه عربستان با اقتدار به مردم قول می دهد كه این میزان غرامت پرداخت می كنم، باید ماه نخست این اتفاق می افتاد.

وی گفت: ما در زمانی كه هنوز در عربستان بودیم اسامی فوتی ها و مصدومان در منا و مسجد الحرام را ترجمه شده در اختیار مقامات سعودی قرار دادیم. عربستان باید خیلی زودتر اقدام می كرد و پرداخت نكردن غرامت، خسارتی است كه سعودی ها دارند متحمل می شوند و خطری است كه باید در مورد پیامدهای آینده آن اندیشید.

ماموران خطاکار سعودی آبروی عربستان را بردند

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد عمره، گفت: مساله عمره متفاوت است. در حادثه فرودگاه جده، ماموران خطاكار سعودی جنایت كردند كه از نظر قانونی بسیار خطرناك است و آبروی عربستان را برد.

وی با اشاره به اینكه این دو مامور امنیت گردشگری دینی عربستان را به خطر انداختند، افزود: این افراد خطاكار باید ماه اول محاكمه می شدند و برخورد می شد، اما نتیجه تعلل ریاض تعطیلی عمره توسط ایران بود.

وی با اشاره به اینكه به مقامات عربستان اعلام شده است اگر این دو مامور مجازات و رسما اعلام شود ایران مقدمات برگزاری عمره را انجام می دهد، گفت: پیش بینی شده بود تا یك میلیون زائر به عربستان در عمره اعزام شود كه در حال حاضر متوقف است و در انتظار اقدام سعودی ها برای مجازات ماموران خطاكار هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر ابراز امیدواری كرد سعودی ها نیز با تخلف دو مامور خود كه خلاف دین و اخلاق است برخورد و ماموران خطاكار را مجازات كنند تا عمره بار دیگر راه اندازی شود.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد تلاش برخی كشورها برای دریافت سهمیه اضافه در حج امسال به دلیل اعزام نشدن زائران كشورمان با موانع سعودی ها، گفت: سهمیه حج ما محفوظ است، چون در اجلاس سازمان همكاری اسلامی مصوب شد در برابر یك میلیون جمعیت هر كشور یك هزار زائر اعزام شوند و به طور طبیعی اگر سال آینده مذاكرات انجام شد و به نتیجه رسید ایران دست كم 80 هزار نفر را باید اعزام كند.

سرپرست حجاج ایرانی در عین حال افزود: البته از نظر اخلاقی بهتر است كشورهای اسلامی برای افزایش سهمیه با توجه به اینكه ایران امسال نمی تواند زائر به حج اعزام كند، اقدام نكنند. این استفاده نادرست از فرصت هایی است كه بوجود می آید.

وی گفت: این كشورها باید به حمایت از ایران بر می خاستند، چون ممكن است این مشكل فردا برای خودشان اتفاق بیافتد. باید این سئوال را مطرح می كردند كه چرا مانع حضور ایرانی ها در حج شدند و شرط های اضافه گذاشتند. اگر این كار را می كردند از نظر اسلامی و اخوت دینی بهتر بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: