کد خبر: ۶۷۰۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸
تعداد بازدید: ۵۰۶
با دقت 54 درصد می‌توان مچ افراد را حین دروغ گفتن گرفت.
به گزارش خبرداغ به نقل از باشگاه خبرنگاران: علم دروغ‌سنجی قرن‌هاست در کشف دروغ به کار رفته و ذهن بسیاری از متخصصان را به خود مشغول کرده است. اهمیت دروغ‌سنجی از این بابت است که میزان صداقت افراد را برای ما روشن می‌کند.
 
در این مطلب قصد داریم اصول ابتدایی دروغ‌سنجی را معرفی کنیم تا در لحظات بحرانی به شما کمک کند به طور نسبی حق را از باطل تشخیص دهید.
 
قابلیت‌های این علم کمتر شناخته شده شامل موارد زیر است:
 
افراد دروغ‌سنج می‌توانند احساسات چهره، زبان بدن (Body language)، لحن و مفاهیم جملات ادا شده را به درستی درک کنند.
 
شاید شما هم راجع به دستگاه‌های دروغ‌سنج که با ضربان قلب، تعداد تنفس و میزان تعریق بدن کار می‌کنند، موضوعاتی شنیده باشید. با بدست آوردن مهارت‌های دروغ‌سنجی گویی چشمان خود را مجهز به دستگاهی می‌کند که به محض شنیدن دروغ زنگ هشدارش فعال شده و شما را از بروز رویدادهای پنهان باخبر می‌سازد.
 
تحقیقات نشان داده است تکنیک‌های دروغ‌سنجی افراد را در درک حدود 90 درصد سخنان کذب یاری می‌دهند.
 
حال، بد نیست به آمارهای جالب زیر در مورد دروغ و انجام کارهای غیرصادقانه توجه کنید:
افراد برون‌گرا نسبت به افراد درون‌گرا بیشتر دروغ می‌گویند.
مردها به طور معمول بیش از زن‌ها دروغ می‌گویند.
بیش از 82 درصد دروغ‌ها مخفی باقی می‌مانند.
یک سوم رزومه‌های کاری که در اختیار کارفرمایان قرار می‌گیرند، حاوی اطلاعات غلط و دروغین هستند!
مراحل و اصول اولیه کشف دروغ
 
1.تعیین خط مبنا

اولین و مهمترین مرحله تشخیص دروغ تعیین خط مبنا است. در توضیح این مرحله باید گفت تعیین خط مبنا یعنی تشخیص حالت عادی افراد. در واقع زمانی که افراد در وضعیت عادی به سر می‌برند، دروغ نمی‌گویند. تعیین این حالت عادی که همان مبنای دروغ‌سنجی در نظر گرفته می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.این حالت برای همسران کاربردی است و اگر احساس می کنید شریگ زندگی تان به شما دارد دروغ می گوید می توانید مچش را بگیرید.
 
تشخیص به موقع دروغ بستگی به این دارد که ویژگی‌های ظاهری صدا، حرکات بدن و رفتار افراد به درستی درک شود. اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان پی به رفتار عادی افراد برد؟ کافی است با افراد در مورد موضوعات عادی صحبت کنید. این شرایط فرضاً در مهمانی‌ها یا مصاحبه‌های کاری فراهم می‌شود. برای شروع مکالمه‌ای موضوعاتی در مورد آب و هوا، نام افراد و برنامه‌های تفریحی آخر هفته‌شان مطرح کنید. دلیلی وجود ندارد که اشخاص در مورد این موضوعات دروغ بگویند. حال می‌توانید بر روی حرکات، تون صدا، طرز نگاه افراد تمرکز کنید و مبنا را بر روی همین علائم ظاهری قرار دهید.
 
 
2.تعیین نقطه تنش

ما از همین جا آرزو می‌کنیم با نقاط تنش کمتری روبه‌رو شوید. نقطه تنش در واقع نقطه زمانی خاصی است که متوجه تغییری در خط مبنا می‌شوید. بروز نقطه تنش همانند علائمی است که در دستگاه‌های دروغ‌سنج در اثر تغییر ضربان قلب و میزان تعریق افراد ظاهر می‌شود. برای مثال ممکن است حین مکالمه با شخص متوجه بروز حرکاتی غیر عادی (در مقایسه با خط مبنا) مثل حرکات پا شوید. این حرکات در واقع نشان می‌دهد یک دروغ در حال وقوع است.
 
متخصصان در زمینه دروغ‌سنجی می‌گویند هر زمان که فرد از مبنای خود منحرف شود، در واقع "پرچم قرمزی" را نمایان می‌کند. این پرچم قرمز به منزله زنگ هشداری به افراد است. محققان موفق شدند 36 حرکت ظاهری را در افراد شناسایی کنند که احتمالاً بوی دروغ می‌دهند. برای مثال به دو رفتار زیر توجه کنید:
 
سر تکان دادن: زمانی که فرد دروغ می‌گوید علائمی در حرکات ظاهری‌اش نمایان می‌شود. یکی از این علائم سرتکان دادن است. مثلاً فردی ممکن است به دروغ بگوید "بله" اما بی آن‌که متوجه شود سر خود را به سمت بالا حرکت دهد.
 
شانه‌ها را بالا انداختن: دکتر «پائول اِکمان» طی مطالعاتی که انجام داد، متوجه شد افراد هنگام دروغ گفتن تمایل دارند اندکی شانه‌ها را بالا بیاندازند، انگار در مورد آنچه می‌گویند مطمئن نیستند!
 
3.مجموعه حرکات موسوم به "نشانه‌های خوشه‌ای"

ممکن است در مکالمه‌ای تنها "یک" پرچم قرمز مشاهده شود. بر اساس یک قاعده کلی، سه علامت کافی است تا صحت سخنان فرد مورد تردید واقع شود. این سه علامت "نشانه‌های خوشه‌ای" نام گرفته‌اند. زمانی که با نشانه‌های خوشه‌ای مواجه شدید، موضوع مکالمه را به یاد داشته باشید تا در زمانی دیگر با جملاتی متفاوت مطرح کنید. با این کار رفتارهای دیگری بروز می‌یابند که نشان‌دهنده انحراف فرد از خط مبنا است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: