کد خبر: ۶۶۷۵۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
تعداد بازدید: ۹۶۴۴
رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته:
پارسا گفت: احمدی نژاد که شعار عدالت داد مردم را 2 تا 3 برابر فقیرتر کرد. یعنی طبقه متوسط فقیر شد و 80 درصد به طبقه فقیر نزول کردند و نتیجه آن نیز منجر به رکود شد.
شعار عدالت احمدی نژاد مردم را سه برابر فقیرتر کرد/ برجام جلوی کلاهبرداری‌ها را گرفت
به گزارش خبرداغ به نقل از ایلنا عوض محمد پارسا رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در نشست خبری با بیان اینکه  دولت روحانی در دوسال اول درگیر برجام بود و به مسائل و مشکلات ما چندان پرداخته نشد، گفت: برجام خارجی و داخلی باید به موازات هم جلو بروند البته باید گفت که اکنون تا حد زیادی مشکلات ارتباط خارجی و سوئیفت و گرفتن ضمانت نامه حل شده و نسبت به گذشته برای صادرکنندگان الان بهشت است.

 وی افزود: در گذشته برای جابچایی پول کلاه برداری می شد و پول صادرکنندگان از بین رفت ولی الان که ارتباط بانکی وجود دارد و پول از بانک به بانک جابجا می شود برای ما مزیت است.

پارسا تصریح کرد: برجام 2این است که اگر روابط خارجی حل شود چگونه بتوانیم روابط داخلی را حل کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت احمدی نژاد با 500 هزار میلیارد تومان بدهی صندوق خزانه را تحویل روحانی داد تا دولت اکنون به بانک و صندوق بیمه اجتماعی بدهکار باشد، افزود: از این میزان دولت حدود 100 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی بدهکار است و بخش خصوصی این پول را از بانکها گرفته و برای دولت خرج کرده اند و دولت این پول را پس نداده است بنابراین 90 درصد تولیدکنندگان و پیمانکاران از دولت طلبکار و به بانکها بدهکارند وبه این ترتیب ما وقتی معوقه داریم نمی توانیم ضمانت نامه بانکی بگیریم.

 

رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته اظهار داشت: در تمام دنیا هرجا صادرت شکل گرفته دولت ریسک صادرکننده را پوشش داده یعنی بانک مرکزی و صندوق ضمانت صادرات باید بیمه کنند تا بخش خصوصی بتواند وام بگیرد اما در ایران اینگونه نیست.

 

وی ادامه داد: ما یک پروژه در عراق گرفتیم صندوق توسعه ملی فاینانسی نداد و ما از طریق یک شرکت کوچک در ترکیه از اگزیم بانک ترکیه 300 میلیون دلار فاینانس دریافت کردیم ولی بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرت اقدامی نکرد لذا وقتی پروژه ای مشمول زمان می شود ماهیت پروژه از بین می رود و رقبا کار را می گیرند.

وی در ادامه با اشاره به استراتژی فدراسیون اظهار داشت: ما سالانه 35 میلیارد دلار در سال صادرات داریم و 70 درصد صادرات غیر نفتی دست ماست اگر بخواهیم این 70 درصد حفظ شود باید این 35 میلیارد دلار به 350 میلیارد دلار تبدیل شود و صادرات داشته باشیم و برای این کار باید در 1404، 200 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم لذا سهم این فدراسیون تا این زمان 140 میلیارد دلار است که باید به این رقم برسیم که در تقسیم بندی میزان صادرات کنونی (35 میلیارد دلار) 10 درصد خدمات پیمانکاری و خدمات فنی و مهندسی است که در 1404 باید 14 میلیارد دلار شود اما ظرفیت ما در خدمات پیمانکاری 60 میلیارد دلار است و ظرفیت بنگاه های ما 150 میلیارد دلار است اگر 40 درصد  را برای صادرات بگذاریم 60 میلیارد دلار سهم فنی و مهندسی خواهد بود.

پارسا تصریح کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی دو صورت انجام می شود یکی اینکه همه تجهیزات را از خارج از کشور خریداری کنیم که به این ترتیب  30 درصد کار را ما انجام دادیم و بقیه تجارت متعلق به کمپانی های چین، ترک، هند و اروپایی است اما برای اینکه صادرات به گونه ای باشد که 80 درصد از ایران باشد باید راهکار پیدا کنیم وبه بخش خصوصی اجازه صادرات محصولاتی مثل گاز را بدهیم مشروط به اینکه خودش سرمایه گذاری کند بنابراین به جای صادرات گاز باید برق صادر کنیم و به جای صادرات برق تبدیل به فرآورده کرده و بعد صادر کنیم تا اشتغالزایی هم بیشتر شود.

وی یادآور شد: اگر برنامه 1404 فدراسیون اجرا شود اقتصاد مقاومتی تحقق می یابد و دولت در 1404 از نفت استفاده نمی کند و نفت به درامد بودجه نمی رود و فقط از محل مالیات ها درامد کسب می کند  و وقتی بنگاه های تولیدکننده 140 میلیارد دلار انرژی صادر می کنند سود آنها به مالیات می رود و درآمد مالیاتی به درامد دولت اضافه می شود  بنابراین ببرد درآمد در خود شرکت نفت هزینه شده و به بورس برود و 35 درصد هم به عنوان بهره مالکانه به صندوق توسعه ملی داده شود و صرف اشتغالزایی شود و افزایش صادرت شود.

رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در ادامه با بیان اینکه احمدی نژاد مصوبات مجلس را اجرا نمی کرد، اظهار داشت: گفته شده بود که نرخ ارز باید سالیانه معادل تورم داخلی و خارجی تعدیل شود در حالی که سالی سه درصد تعدیل شد ما 45 درصد تورم داخلی داریم و تورم خارجی 3 درصد است یعنی ما باید 42 درصد تورم را اصلاح می کردیم که نشد اگر کنترل می شد ارز شاید 2000 تومان بود و این باعث می شد تولید و اشتغالزایی رونق بگیرد و مقاومت ما در قبال تحریم ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: ما در آن سالها تحت تاثیر مافیا و واردکنندگان قاچاق قرار گرفتیم و نتوانستیم این مسئله را حل کنیم احمدی نژاد نیز که شعار عدالت داد  مردم را 2 تا 3 برابر فقیرتر کرد. یعنی طبقه متوسط فقیر شد و 80 درصد به طبقه فقیر نزول کردند و نتیجه آن نیز منجر به رکود شد.

وی با بیان اینکه برای خروج از رکود مردم باید طبقه متوسط باشند، خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که قیمت حامل های انرژی واقعی شود و درآمد حاصل ازصادرت به صندوق توسعه ملی و رفاه ملی برود و حقوق بالای نرخ تورم برود تا مردم توانایی خرید داشته باشند و اقتصاد رونق بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: