کد خبر: ۶۶۶۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
تعداد بازدید: ۷۱۸
تنها چند روز بعد از توقف اكران فيلمي كه مصداق ولنگاري فرهنگي بود، فيلم ديگري روي پرده سينماها آمده است كه اساس آن را شوخي‌هاي ركيك جنسي تشكيل داده است.
به گزارش خبرداغ به نقل از روزنامه جوان: تنها چند روز بعد از توقف اكران فيلمي كه مصداق ولنگاري فرهنگي بود، فيلم ديگري روي پرده سينماها آمده است كه اساس آن را شوخي‌هاي ركيك جنسي تشكيل داده است.

تنها چند روز بعد از توقف اكران فيلمي كه مصداق ولنگاري فرهنگي بود، فيلم ديگري روي پرده سينماها آمده است كه اساس آن را شوخي‌هاي ركيك جنسي تشكيل داده و داستان فيلم چيزي جز ترويج ولنگاري نيست. اين بار سازمان سينمايي «باركد» ولنگاري فرهنگي را بر پيشاني خود زده و جلوتر از ساير نهاد‌هايي كه در امور فرهنگي اهمال كرده‌اند، سرآمد شده است.

اكران عمومي فيلم سينمايي «باركد» ساخته مصطفي كيايي از هفته گذشته آغاز شده است. پنجمين فيلم كيايي مانند ساير آثار كارگردانش يك فيلم تجاري كامل است كه از الگوي غيراخلاقي و ايجاد جذابيت با استفاده از شوخي‌هاي جنسي و محتواي نامناسب بهره مي‌برد، يعني همان الگويي كه ماني حقيقي در «50 كيلو آلبالو» از آن استفاده كرد.

البته وزير ارشاد خيلي دير متوجه ايرادات فيلم «50 كيلو آلبالو» شد و دستور توقف اكران آن را صادر كرد، ولي در مورد «باركد» وزير وقت دارد در همين روزهاي ابتدايي اكران به تماشاي فيلم بنشيند و دستورات لازم را در خصوص آن صادر كند. سازمان سينمايي نشان داده است تا دستور از مقام بالاتري صادر نشود، تمايل چنداني به مميزي فيلم‌هاي سينمايي ندارد.

ولنگاری و همجنسگرایی در «بارکد»!

مصطفي كيايي از زمان ساخت فيلم سينمايي «بعد از ظهر سگي» نشان داد كه به سينماي كمدي علاقه دارد. اين علاقه‌مندي در آثار بعدي اين فيلمساز كم و بيش ديده مي‌شود. در «ضد گلوله» كيايي طنز سالمي را به نمايش مي‌گذارد و بعد از آن به سراغ سينماي اجتماعي مي‌رود و «خط ويژه» و «عصر يخبندان» را مي‌سازد در همه اين فيلم‌ها هم المان‌هاي مورد علاقه كيايي از جمله طنز موقعيت و طنز كلامي، پرداختن به مسئله آقازادگي، خيانت و مبارزه اجتماعي چند جوان سرخوش براي تغييرات اجتماعي نشان داده شده است.

كيايي بعد از دو فيلم تقريباً جدي باز هم به سراغ طنز رفته است و اين بار در «باركد» از دم‌دستي‌ترين شكل ممكن ايجاد موقعيت به اصطلاح طنز يعني استفاده از شوخي‌هاي كلامي غيراخلاقي استفاده كرده است. در كنار آن نيز اصرار بي موردي در پرداختن به مشكلات جنسي از جمله همجنسگرايي دارد كه در كليت داستان يك وصله ناجور به شمار مي‌رود. اين فيلم از جمله آثار ناموفق جشنواره فجر به شمار مي‌رود كه در زمان اكران آن در كاخ جشنواره‌ها در ميان اهالي سينما حتي صحبت از توقيف اين فيلم به دليل محتواي هنجارشكنانه آن وجود داشت. با وجود اين «باركد» اكنون با كمترين ميزان مميزي در سينما‌ها اكران مي‌شود. خانواده‌ها در ماه رمضان با اهمال سازمان سينمايي و شوراي صنفي نمايش به تماشاي فيلمي مي‌نشينند كه در آن بي‌پردگي جنسي و ولنگاري فضاي فيلم را در بر گرفته است.
 
 آيا «يأس» تمام مشكل بود؟!

چند روز پيش وقتي وزير ارشاد فيلم «50 كيلو آلبالو» را ديد، دستور توقف اكران فيلم را صادر كرد. جنتي اكران فيلم را نادرست و آن را يكي از اشتباهات سازمان سينمايي دانست. در مقابل اين برخورد وزير، هم اكنون گروه‌هاي شبه‌روشنفكر سينما به دنبال تخريب جايگاه علي جنتي افتاده‌اند. در اين شرايط «باركد» اكران مي‌شود و كمي مانده به اكران، بهرام رادان، بازيگر اين فيلم طي پستي در صفحه شبكه اجتماعي‌اش از احتمال توقيف فيلم به دليل استفاده از صداي «ياس» رپر ايراني در تيتراژ پاياني فيلم خبر داد.

اين موضوع باعث شد تا محتواي نامناسب «باركد» فراموش شود و در عوض بودن يا نبودن صداي يك رپر در تيتراژ به مسئله مهمي تبديل شود. اين رفتار‌ها كه در بين نظامي‌ها به عنوان عمليات ايذايي مشهور است، باعث شد تا در نهايت با حذف صداي ياس فيلم با كمترين ايراد‌گيري از سوي سازمان سينمايي اكران شود. در صورتي كه صداي يك رپر در مقايسه با آنچه كيايي در فيلم به آن پرداخته است، شايد كوچك‌ترين ايراد يا حتي مسئله‌اي بدون ايراد باشد.

ولنگاري فرهنگي و سازمان سينمايي

سازمان سينمايي يكي از دستگاه‌هاي مهم فرهنگي به شمار مي‌رود كه مسئوليت مستقيمي در توليد فيلم در انواع و اقسام آن از فيلم كوتاه گرفته تا مستند و داستاني و فيلم سينمايي برعهده دارد. اهميت جايگاهي سازمان سينمايي حساسيت كار مديران آن را بالاتر نيز مي‌برد. در مقابل اين جايگاه مهم تصميماتي در اين سازمان گرفته مي‌شود كه ناشي از نبود شناخت موقعيت سازمان سينمايي و اهمال در انجام وظايف است. اكران پشت سر هم دو فيلم «50 كيلو آلبالو» و «باركد» در سينماها و «دونده زمين» در گروه هنر و تجربه نشان‌دهنده يك ولنگاري فرهنگي در اين سازمان است.

ورود قاطعانه وزير ارشاد باعث شد تا «50 كيلو آلبالو» از اكران كنار گذاشته شود، در صورتي كه رسيدگي به اين موضوع از وظايف سازمان سينمايي بود. اين بار هم شايد سازمان سينمايي منتظر است تا نهاد‌هاي اجتماعي چون بسيج دانشجويي نسبت به «باركد» موضع‌گيري كنند يا اينكه مراجع در ديدار با وزير ارشاد نسبت به اكران «باركد» واكنش دهند يا شايد در انتظار اين هستند كه باز هم وزير به تماشاي فيلم بنشيند و رأساً دستور برخورد با اهمال صورت گرفته را صادر كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: