کد خبر: ۶۶۵۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰
تعداد بازدید: ۵۵۷
دانشمندان بین ماه تولد افراد و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها ارتباطی معنادار بدست آورده‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: متخصصان دانشگاه کلمبیا در زمینه بیماری‌های آسم، اختلال کمبود تمرکز و بیش‌فعالی به الگوریتمی دست یافتند که قابلیت پیش‌بینی این بیماری‌ها را بر اساس ماه تولد افراد دارد.

به عقیده این محققان افرادی که در ماه مه (اردیبهشت) متولد شده‌اند به احتمال کمتری نسبت به افراد متولد ماه اکتبر (مهر) به بیماری‌های مزمن مبتلا می‌شوند.

با وجود این‌که برای تایید این موضوع احتیاج به شواهد تجربی بیشتری است، به گفته دکتر "نیکولاس تاتونی"، استاد بخش بیوانفورماتیک دانشگاه کلمبیا، این اطلاعات می‌تواند محققان را در کشف علل بروز بیماری‌ها یاری دهد.

وی در این خصوص می‌گوید: « گرچه ارتباط معناداری بین ماه‌های تولد و خطر ابتلا به بیماری‌ها کشف شده است، اما باید توجه داشت این خطرات چندان جدی نیست. در واقع عواملی مثل رژیم غذایی و ورزش نقش بسیار مهمتری در ابتلا به بیماری‌ها دارند. بنابراین لزومی ندارد افراد نگران نتایج تحقیقات باشند.»

تاتونی و همکارانش از پایگاه داده‌های پزشکی نیویورک برای مقایسه 1688 بیماری با تاریخ تولد افراد استفاده کردند و جهت دستیابی به رابطه‌ای معنادار سوابق پزشکی 1.7 میلیون بیمار را برای سال‌های 1985 تا 2013 مورد بررسی قرار دادند.

نتایج تحقیق نشان داد، خطر ابتلا به بیماری آسم در میان متولدین ماه‌های جولای (تیر) و اکتبر (مهر) بیشتر است. همچنین بیماری ADHD (بیش‌فعالی و کم‌توجهی) در میان متولدین ماه نوامبر (آبان) رواج بیشتری دارد. یک مورد از هر 675 تشخیص بیماری ADHD مربوط به افرادی بوده است که در ماه نوامبر و در شهر نیویورک متولد شده‌اند.

در خصوص 9 بیماری قلبی شایع در آمریکا نتایج نشان داد اختلالات قلبی مثل فیبریلاسون دهلیزی، نارسایی دریچه میترال و نارسایی مزمن قلب را می‌توان به متولدین ماه مارس (اسفند) نسبت داد.
گفتنی است، بیماری‌های قلبی در آمریکا شایع‌ترین علل مرگ و میر‌های پزشکی محسوب می‌شوند. 

نتایج حاصل از این تحقیق با تحقیقات مشابه در کشورهای اتریش، دانمارک و سوئد مطابقت داشته است. برای مثال تحقیقی در سوئد نشان داد بیماری ADHD در میان متولدین نوامبر (آبان) از لحاظ آماری دارای بیشترین فراوانی است.

منبع:مدیکال دیلی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: