کد خبر: ۶۶۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
تعداد بازدید: ۷۹۴
پیشگیری و درمان با طب ورزشی
تلاش برای حذف چربی از یک نقطه از بدن یا به قولی آب کردن چربی ها به صورت موضعی از نظر علمی بی نتیجه است.

رهایی از چربی های شکمیبه گزارش خبرداغ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جدا از مسائل ژنتیکی و برخی از بیماری ها که باعث چاقی افراد می شود ،تغذیه غلط و مصرف بیش از حد مواد غذایی که منجر به رساندن کالری زیاد و همچنین نداشتن تحرک و فعالیت بدنی کافی و ورزش نکردن باعث افزایش چربی در نقاط مختلف بدن مانند شکم، ران و باسن می شود. این بافت چربی، برای بدن یک انبار انرژی است و بدن مازاد نیاز خود را در آن ذخیره کرده، در مواقع نیاز، از آن برداشت می کند. پس باید کاری کرد که بدن نیازمند انرژی بافت چربی شود. دریافت کالری کمتر و ورزش کردن، راه رسیدن به این مقصود است.

*نداشتن تحرک زنگ خطر 

نکته قابل توجه اینجاست که  چربی شکمی نشانه وجود چربی خطرناک جمع شده در اطراف ارگان های حیاتی بدن است. البته بهتر است بدانید حتی افراد لاغر هم ممکن است چربی احشایی(جمع شدن چربی دور ارگان های حیاتی بدن مثل قلب و کلیه و ....)  زیادی داشته باشند اما چون این چربی به چشم نمی آید، فکر نمی کنند که خطرناک باشد. بخشی از این مشکل به ژنتیک افراد مرتبط است و بعضی از افراد به طور ژنتیکی مستعد تجمع چربی احشایی در بدن خود هستند اما تجمع این چربی به نداشتن تحرک بدنی نیز مرتبط است.پس نداشتن تحرک باعث افزایش چربی احشایی (جمع شدن چربی دور قلب،کلیه،کبدو.....)است که هم در افراد چاق و هم در افراد لاغرکم تحرک وجود دارد. نتایج تحقیقات نشان می دهد افرادی که فقط با رژیم غذایی وزن خود را ثابت نگه داشته اند و ورزش نمی کنند، حجم بیشتری از چربی احشایی در بدن آنها تجمع می کند.

*ورزش های مناسب برای شکمی تخت

در میان چربی های انباشه شده بدن،چربی های شکمی بدلیل ظاهر نازیبای آن بیشتر افراد را آزار می دهد و همین موضوع باعث شده که اکثر مردم تلاش  های گوناگونی برای از بین بردن این چربی ها انجام دهند. 

*درازونشست بی فایده

تعداد افرادی که فکر می کنند با انجام انواع حرکات دازوتشست می توانند چربی های شکم را از بین ببرند ،کم نیستند که متاسفانه دربین این افراد هنوز تعدادی ازمربیان ورزشی نیز وجود دارند که  بر این عقیده قدیمی و غیر علمی خود اصرار دارند. البته در این میان تبلیغات تولید کنندگان دستگاه های ورزشی خانگی که حرکت درازو نشست را انجام میدهد نیز در دامن زدن به این باور غلط بی تاثیر نبوده است.زیرا به گفته تولید کنندگان این وسیله ها باعث تقویت عضلات شکم و همچنین حذف چربی های این ناحیه از بدن می شود .
اما حقیقت این است که انجام حرکات درازو نشست چه با استفاده از دستگاه های ورزشی خانگی و چه بدون کمک آن نمی تواند در از بین بردن چربی های بدن موثر باشد. زیرا هنگام ورزش کردن انرژی مورد نیاز فقط از از ذخایر چربی عضلات خاصی از بدن که در حال فعالیت است، تأمین نمی شود، بلکه از سراسر بدن تهیه می شود، بنابراین تمرین روی گروه عضلانی خاص ، فقط باعث افزایش حجم عضلانی و همچنین قدرت آن گروه عضلانی شود، که برای فردی که در ناحیه خاصی از بدن به طور مثال شکم و پهلو ها چربی انباشته شده زیادی دارد افزایش حجم عضلانی شکم وی کار منطقی نیست ،و هدف زدودن چربی اضافی از کل بدن است.  

*برای کوچک شدن شکم ورزش های هوازی را جدی بگیرید

بنابراین باید به همه توصیه کرد با هر اندام و هر وزنی که دارند، ورزش کنند.جدا از مسائل ژنتیکی و برخی از بیماری ها که باعث چاقی افراد می شود ،تغذیه غلط و مصرف بیش از حد مواد غذایی که منجر به رساندن کالری زیاد و همچنین نداشتن تحرک و فعالیت بدنی کافی و ورزش نکردن باعث افزایش چربی در نقاط مختلف بدن مانند شکم، ران و باسن می شود که برای از بین بردن این چربی های اضافی و داشتن اندامی مناسب باید پس از کاهش کالری دریافتی خود و پیروی ازبرنامه تغذیه ای صحیح در قدم نخست ابتدا فعالیت های هوازی انجام داد.

فعالیت هوازی شامل پیاده روی با شدت مناسب، ورزش ایروبیک ،دوچرخه سواری طناب زدن و یا استفاده از دستگاه هایی همانند تردمیل،انواع دوچرخه ثابت، الپتیکال است .با انجام این ورزش ها  در مدت زمان مشخص و با شدت مناسب که بهتر است با برنامه ریزی توسط مربیان ورزشی صورت بگیرد شما می توانید چربی های اضافی بدن در تمامی نواحی بدن از بین ببرید.این گام اول برای از بین بردن چربی در نقاط مختلف بدن بخصوص شکم و پهلو هاست.  

پس از اینکه فردی که دارای اضافه وزن و یا بدن نامتناسب است با انجام فعالیت هوازی توانست مقدار قابل ملاحظه ای از چربی های اضافی خود را از بین ببرد در مرحله بعدی برای برگرداندن پوست بعضی از نقاط  بدن که بدلیل انباشته شدن چربی از شکل اصلی خود خارج شده وظاهرخوبی ندارد به حالت قبلی خود وهمچنین تقویت عضلات بخصوص در ناحیه شکم که باعث داشتن فرم ظاهری بهتری می شود باید انواع حرکات شکمی یا به قول عامیانه مردم حرکات درازو نشست را انجام دهد که برای کسب نتیجه بهتر و جلوگیری از آسیب های احتمالی کمر و گردن که در نتیجه اشتباه انجام دادن حرکات حاصل می شود،بهتر است با مشورت مربیان ورزشی باشد.
همچنین باید توجه کرد که همانطور که در بدنسازی اکثر رشته های ورزشی وقتی یک روز روی عضله خاصی کار می کنیم،روز بعد به آن عضله استراحت می دهیم و تمرینات سایر عضلات را انجام می دهیم. این قانون باید در مورد عضلات شکم هم رعایت شود و هر روز نباید حرکات مخصوص به این ناحیه را انجام داد.

*نکات مهم برای کاهش چربی های شکمی

در کنار ورزش که اهمیت بسیاری در داشتن شکمی صاف دارد ،رژیم غذایی صحیح،خواب کافی و نداشتن استرس نیز در کاهش چربی شکمی موثر است که به توضیح این موارد پرداخته ایم.

-رژیم غذایی صحیح:
بسیاری از افرادی که درگیر کاهش وزن هستند باور دارند که باید کالری از دست بدهند. برای به دست آوردن این مهم لازم نیست دور غذا خوردن را یک خط قرمز بکشید. فقط کافی است کمی در میزان کالری دریافتی خود در طول روز تجدید نظر کنید. هیچ رژیم غذایی معجزه آسایی برای آب کردن چربی های شکم وجود ندارد. اما اگر وزن کم شود اول چربی شکم آب می شود. یک رژیم پر از فیبر توصیه ماست. نتایج تحقیقات نشان داده است که خوردن ۱۰ گرم فیبر قابل حل در طول روز با هر نوع رژیمی، چربی احشایی را درطول زمان در بدن کاهش می دهد. ۲ سیب کوچک، یک فنجان نخود سبز و نصف فنجان لوبیا چیتی در روز معادل 10گرم فیبر است  و این نیاز را تامین می کند. حتی خوردن نان پرفیبر در حفظ وزن متعادل بدن نقش دارد.

-خواب : 
داشتن خواب خوب شبانه در تنظیم وزن بسیار موثر است. افرادی که ۶ تا ۷ ساعت خواب خوب شبانه دارند، کمتر از دیگران چربی احشایی ذخیره می کنند. 

-استرس : 
فردی که دچار استرس شدید است، کنترلی روی سلامت غذا و حجم آن ندارد و در نتیجه باعث پرخوری می شود و در نهایت افزایش چربی در بدن بخصوص نواحی شکم و پهلو می شود.  باوجودیکه در دنیای امروز استرس امری انکارناپذیز است، اما بهتر است سعی کنید تا استرس را از خود دور کنید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: