کد خبر: ۶۶۴۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۷
تعداد بازدید: ۱۲۴۳
محققان برای اولین بار موفق به کشف کلسیم فسفات در ساختار گیاهان شده‌اند؛ آن‌ها دریافته‌اند که گزنه‌های صخره‌ای از این ماده جهت سخت کردن موهای سوزن مانند خود که برای دفاع در برابر مزاحم‌ها کاربرد دارد، استفاده می‌کنند.
به گزارش خبرداغ به نقل از خبرگزاری ایسنا: محققان برای اولین بار موفق به کشف کلسیم فسفات در ساختار گیاهان شده‌اند؛ آن‌ها دریافته‌اند که گزنه‌های صخره‌ای از این ماده جهت سخت کردن موهای سوزن مانند خود که برای دفاع در برابر مزاحم‌ها کاربرد دارد، استفاده می‌کنند.

محققان دانشگاه بن برای اولین بار گیاهی کشف کرده‌اند که در ساختار آن فسفات کلسیم به عنوان یک ماده زیستی معدنی وجود دارد.

کلسیم فسفات در قلمرو حیوانات به وفور یافت می‌شود و یک ماده معدنی سخت است که ساختار دندان‌ها و استخوان‌ها را تشکیل می‌دهد. حالا محققان از وجود این ماده در موهای نیش زننده گزنه‌های صخره‌ای (Loasaceae) که یک گیاه بومی در کوهستان آند آمریکای جنوبی است، خبر می‌دهند.

مواد معدنی برای قوی‌تر کردن تریکوم‌های نیش زننده این گیاه به کار می‌روند و به این ترتیب به علفخواران یادآوری می‌کنند بهتر است از این گیاه فاصله بگیرند. وقتی زبان حیوان در تماس با تریکوم‌ها قرار می‌گیرد، نوک سخت آن‌ها می‌شکند و درد زیادی برای حیوان به همراه دارد.

گیاهی که گاز می‌گیرد! +عکس
ترکیب معدنی موهای گازگیرنده خیلی شبیه به دندان انسان و حیوانات دیگر است. ساختار تریکوم‌های گیاهان معمولی از فیبر تشکیل شده است، اما در این گزنه‌ها تریکوم با پوششی از کریستال‌های کوچک فسفات کلسیم پوشانده شده است و این امر باعث شده موهای نیش‌زننده سختی غیرمعمولی داشته باشند.

گیاهی که گاز می‌گیرد! +عکس
محققان هنوز نمی‌دانند که این گیاه چرا در طول تکامل خود چنین فرآیند منحصر به فردی را در پیش گرفته است. بیشتر گیاهان در ساختارهای خود از سیلیکا یا کربنات کلسیم به عنوان مواد معدنی زیستی استفاده می‌کنند پس چرا گزنه‌های صخره‌ای این کار را نکرده‌اند؟ یک دلیل متداول برای تکامل این است که یک موجود یک مسیر متابولیکی را دارد یا نه. مساله‌ای که پیش روی دانشمندان قرار دارد این است که گزنه‌های صخره‌ای می‌توانند سیلیکا را متابولیزه کنند، پس چرا کلسیم فسفات می‌سازند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: