کد خبر: ۶۶۱۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
تعداد بازدید: ۹۴۶
پیشگیری و درمان با طب ورزشی
استرس روزهای امتحان شرایط روحی و روانی آنان را بر هم می زند که ورزش مداوم استرس و اضطراب امتحان را تا حدی تقلیل می دهد و شرایط روانی آنان را بهبود می بخشد.
با ورزش اضطراب امتحان را کاهش دهیدبه گزارش خبرداغ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،  فصل امتحانات رسیده است و بسیاری از دانش آموزان مشغول به خواندن درس هایی هستند که در طول سال آموخته اند و حالا باید آن ها را وارد کاغذ کنند تا بتوانند به مدارج بالاتری از علم برسند و گامی دیگر در پیشرفت بر دارند. در کنار امتحانات مهمترین مشکلی که دانش آموزان به آن دچار می شوند، استرس است. این مشکل می تواند بسیاری از دانش آموزان را بیمار کند یا حتی آن ها را راهی بیمارستان کند.

البته علاوه بر مسائل روانی که باعث بروز استرس شب امتحان می شود،  اضطراب شب امتحان به عواملی چون درس خواندن در شب امتحان، وجود مدیریت ضعیف در زمان، عادت های نامناسب مطالعاتی بستگی دارد که باعث بروز این نگرانی ها می شود و این اضطراب با علائم جسمی توام است که شامل تعریق زیاد، سردرد،ناراحتی معده و انقباض ماهیچه است.

ورزش و کاهش استرس شب امتحان
 در اکثر اوقات  دانش آموزان و دانشجویان قبل و بعد از امتحانات با هیجانات اضطراب مواجه هستند که با شروع فصل امتحان این اضطراب و استرس در آن ها افزایش می یابد.  ورزش منظم مانع بروز مشکلات روحی و روانی دانشجویان می شود زیرا که ورزش مداوم اضطراب امتحان را تا حدی تقلیل می دهد.

از میان ورزش هایی که به کاهش استرس و اضطراب شب امتحان کمک می کند، شنا نقش بسزایی دارد.

شنا باعث افزایش تمرکز فرد شده و به نوعی درکاهش افسردگی نقش دارد، همچنین  کوهپیمایی هم می تواند در تمرکز افراد تاثیر بسزایی داشته باشد.

طبق تحقیقات انجام شده در ورزش مشت زنی نشان داده که این ورزش بر کنترل هیجانات جوانان و نوجوانان و کاهش اضطراب تاثیر دارد.
البته  انجام دادن دم و بازدم های عمیق برای آرام سازی و ریلکسیشن های شب امتحان و کنترل هیجانات دانشجویان در امتحانات بسیار توصیه شده است.

همچنین نباید فراموش کرد که ورزش باعث افزایش اعتماد به نفس و خود پنداری شخص می شود و در آزاد سازی انرژی تاثیر بسزایی دارد و ورزش مداوم باعث اجتماعی شدن ،کسب مهارت دوست یابی خواهد شد.

نقش تغذیه در کاهش استرس شب امتحان
علاوه بر ورزش تغذیه نیز در کاهش استرس شب امتحان بسیار موثر است.زیرا در زمان استرس نیازهای غذایی بدن افزایش پیدا می کند.
اکثر دانش ‌آموزان در دوران امتحانات با نوعي ترس از موفق نشدن  و استرس رو به ‌رو هستند، در حالي كه استرس ، نياز بدن را به مواد مغذي افزايش مي ‌دهد.

دانش ‌آموزان در اين دوران بايد مواد غذايي با كيفيت كه از 4 گروه اصلي در آن گنجانده شده باشد، مصرف كنند. مواد غذايي حاوي لسيتين مانند ماهي، تخم مرغ، گردو و بادام زميني نيز بسيار مفيد هستند چرا كه مغزهاي گياهي براي تكامل مغز‌ بسيار مهم هستند .

همچنین بايد در اين دوران از مصرف زياد قهوه و چاي براي بيدار ماندن و درس‌ خواندن در طول شب خودداري كنند؛ به دليل اين كه اين كار موجب افزايش خستگي در آن ها مي‌ شود .

دانش‌ آموزان بهتر است قبل از ساعت 12 شب بخوابند و صبح زود از خواب بيدار شوند؛ به دليل اين كه يادگيري و حفظ مطالب در اين ساعات بهتر صورت مي ‌گيرد .

در دوران امتحانات به علت اين كه فعاليت ‌هاي فكري مغز زياد است، تمايل فرد به مصرف مواد شيرين و كربوهيدرات ‌ها افزايش پيدا مي‌ كند؛ انرژي لازم براي فعاليت سلول‌ هاي عصبي از گلوكز است و گلوكز بر اثر متابوليسم كربوهيدرات ‌ها ساخته مي ‌شود .

بهترین تغذیه برای کاهش استرس
روز خود را با مصرف يك ليوان آب ميوه شروع كنيد؛ زيرا وقتي بدن تحت استرس است بدن شما به ويتامين C بيشتري احتياج دارد و يك ليوان آبميوه ي تازه نياز شما را تامين مي كند .

نوشيدن حداقل 8 ليوان آب، بدن شما را از بي آبي حفظ مي كند و مانع تحمل استرس اضافيبراي بدن است، بنابراين يك عدد موز، مقداري مواد غذايي با فيبر زياد و ماست كم چرب براي صبحانه استفاده كنيد؛ چرا كه موز منبع غني ويتامين B6 است كه براي سوخت و ساز بدن به ويژه در مواقع استرس لازم است .

فقط يك فنجان قهوه در طول روز مصرف كنيد و از مصرف مواد غذايي حاوي كافئين در بقيه روز خودداري كنيد .

همچنين در مقابل تمايل به مصرف شيريني به عنوان ميان وعده، بايد مقاومت كافي داشته باشيم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: