کد خبر: ۶۵۵۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۹
تعداد بازدید: ۱۲۷۹
تصویر بدنی تصوری است که یک فرد از بدن خود دارد؛ خود را زیبا و مناسب می‌پندارد یا از ظاهر خود راضی نیست. بین واقعیت جسمانی و ظاهری افراد و تصویر بدنی آنان گاه فاصله وجود دارد، به این معنی که گاهی تصویر بدنی فرد از خود بسیار بدتر و یا بسیار بهتر از واقعیت است.
تصویر بدنی و عملکرد جنسی با یکدیگر رابطه دارند!
اما تصویر بدنی بر روابط جنسی در میان همسران چه تاثیری دارد؟

تصویر بدنی بر بسیاری از اختلالات روانی تأثیر می‌گذارد و بر ابعاد مهم زندگی فرد نفوذ می‌کند. عملکرد جنسی یکی از مواردی است که تحت تأثیر تصویر بدنی قرار می‌گیرد. براساس تحقیقات متعددی که انجام گرفته است، تصویری که فرد از خود دارد می‌تواند باعث بهبود عملکرد جنسی و یا نارضایتی جنسی شود. این رابطه در زنان نیرومندتر از مردان است و زنان بیشتر از مردان نگران وضعیت ظاهری و جسمی خود هستند. علت آن نیز ابعاد پیچیده تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، روان‌شناختی و زیستی است.

در تحقیقی صورت گرفته از گروهی از زنان شهر تهران (200 نفر)که  به عنوان نمونه انتخاب شدند، نتایج نشان داد زنانی که تصویر بدنی مثبت‌تری از خود داشتند عملکرد جنسی بهتری داشتند.

منظور از عملکرد جنسی میل، برانگیختگی و ارضای جنسی بالا در روابط زناشویی جنسی است. همچنین، زنان زیر سی سال عملکرد جنسی مثبت‌تری در مقایسه با زنان بالای سی سال داشتند. از طرفی، تصویر بدنی- خصوصاً از نظر ظاهری و وضعیت جسمانی- می‌توانست تا حد زیادی عملکرد جنسی رضایت‌بخش‌تری پیش‌بینی کند. بنابراین، تقویت خودپنداره و تصویر بدنی مثبت در دختران و زنان و تغییر در الگوهای تحمیلی فرهنگی- اجتماعی در مورد اهمیت زیبایی، می‌توان عملکرد جنسی را بهبود بخشیده و در نهایت، رضایت از ازدواج و صمیمیت و عشق را در خانواده گسترش داد

جام جم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: