کد خبر: ۶۵۴۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
تعداد بازدید: ۲۸۲۱
خرم، تحلیلگر روابط بین الملل:
در ماجرای هسته‌ای اگر ما هم اراده داشته باشیم کسی نمی‌تواند آن را لغو کند. برجام از نظر حقوقی بسیار محکم است.

هیچ فردی نمی‌تواند توافق هسته‌ای را برهم بزند/ روسیه در ماجرای سوریه کلاهبرداری کرد/ برخی فکر می‌کنند تنها راه رستگاری ایران رابطه با چین و روسیه استعلی خرم نماينده اسبق ايران در دفتر ژنو سازمان ملل متحد در مورد عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور در سال 94 گفت: وزارت خارجه حداکثر کاری که می‌توانست با توجه به شرایط داخلی و خارجی انجام دهد انجام داد. کادر وزارت خارجه با انجام یک کار حرفه‌ای توانستند نتایج خوبی بگیرند و علی رغم کارشکنی‌ها توافق هسته‌ای با موفقیت به سرانجام رسید.

به گزارش ایسنا، سفیر سابق ایران در چین در مورد احتمال تعلیق توافق هسته‌ای با به قدرت رسیدن فردی مانند ترامپ در آمریکا گفت: از نظر حقوقی هیچ فردی نمی‌تواند این توافق را برهم بزند مگر اینکه زمینه را خود ما به وجود آوریم.

وی ادامه داد: در بخش‌های دیگر مانند مسائل موشکی خطراتی وجود دارد. همان نسخه‌ای که در برنامه هسته‌ای توسط غرب اجرا و با بردن پرونده‌ هسته‌ای ایران به شورای امنیت، تحریم‌های گوناگون علیه ایران اجرا شد می‌تواند در زمینه موشکی هم اجرا شود.

خرم تصریح کرد: رییس جمهور بعدی آمریکا می‌تواند از این نقاط علیه ایران استفاده کند. در ماجرای هسته‌ای اگر ما هم اراده داشته باشیم کسی نمی‌تواند آن را لغو کند. برجام از نظر حقوقی بسیار محکم است.

سفیر سابق ایران در لیبی در مورد رابطه پر تنش ایران و عربستان در سال 94 گفت: قبل از توافق هسته‌ای چون ایران مورد حمایت‌های قدرت‌های جهان نبود نمی‌توانست به خوبی نقش خود را در مسائل منطقه‌ای نشان دهد. از زمانی که توافق هسته‌ای امضا شد و تحریم‌های سیاسی و اقتصای برداشته شد، این فرصت به ایران داده شد که نقش برجسته خود را در منطقه نشان دهد و مورد مشورت قرار بگیرد.

خرم تصریح کرد : عربستان هرکاری می‌کند که روابط ایران و غرب را برهم بزند اما اگر ما مواظب باشیم می‌توانیم به جای اینکه اسیر بازی عربستان و اسرائیل شویم، کاری کنیم که جایگاه ایران در جهان ارتقا پیدا کند. در این میان گل‌ به خودی‌هایی که در جریان حمله به سفارت عربستان در تهران توسط یک عده خودسر زده شد که آثارش هنوز ادامه دارد کمک زیادی به عربستان برای محکومیت ایران در مجامع بین المللی کرد.

این دیپلمات سابق وزارت امورخارجه خاطر نشان کرد: تا چند هفته پیش ایران به صورت یک ناجی در عراق و سوریه ظاهر شده بود تا اینکه روسیه وارد میدان شد و مدتی به ایران و دولت بشار اسد کمک کرد اما بعد نیروهای خود را از سوریه خارج کرد و آتش بس حاصل شد.

وی ادامه داد: این رفتار روسیه باعث شد تا به نوعی نقش منطقه‌ای ایران که در حال تقویت شدن بود رو به افول برود. الان هم عربستان و ترکیه از این رفتار روسیه خوشحال هستند.

خرم تصریح کرد: ایران به دنبال حفظ تمامیت ارضی سوریه بود اما با رفتار روسیه و دیگر کشورها، این استراتژی ایران ابتر ماند. ترکیه و عربستان حتی می‌توانند بر سر میز مذاکره رفتن بشار اسد را جا بیندازند. وی می‌شود گفت آنها فعلا برنده بازی سوریه هستند.

نماينده سابق ايران در سازمان ملل متحد در ژنو در پاسخ به این سوال که رابطه ایران و اروپا با توجه به منتقدانی که در داخل دارد چه تاثیری در توسعه ایران دارد، گفت: منتقدان به این فکر هستند که ایران تنها با روسیه و چین رابطه داشته باشد. آنها به اشتباه فکر می‌کنند تنها راه رستگاری ایران در رابطه با این دو کشور است.

سفیر سابق ایران در چین ادامه داد: تمام تلاش روسیه در سوریه برای این بود که رابطه خود با آمریکا را بهبود ببخشد و مشکلاتی که با این کشور در اوکراین داشت را حل کند. روسیه در حال حاضر هم در حال معامله با آمریکاست.

وی گفت: روس‌ها و در کنار آنها چینی‌ها از هر فرصتی برای رابطه با آمریکا استفاده می‌کنند. همانطور که مشاهده می‌کنید همه کشورها به دنبال تقویت رابطه خود هستند بعد در داخل عده‌ای دولت را متهم می‌کنند که چرا به دنبال رابطه با اروپایی‌هاست.

خرم تصریح کرد: قبل از 84 هم ما با اروپا رابطه داشتیم اما به دلیل تحریم‌ها به صورت خط چین می‌توانستیم از تکنولوژی اروپایی‌ها استفاده کنیم اما امروز با وجود رفع تحریم‌ها ما به راحتی می‌توانیم از تکنولوژی اروپایی که خیلی پیشرفته تر از تکنولوژی روسیه وچین است استفاده کنیم.

نماينده اسبق ايران در دفتر ژنو سازمان ملل متحد گفت: ما در سوریه دیدم که روسیه هرجا لازم باشد سر ایران کلاه می‌گذارد. اگر ایران با تمام قدرت‌های جهان رابطه داشته باشد هیچ یک از کشورها چه چین، چه روس‌ها و چه اروپایی‌ها نمی‌توانند سر ایران کلاه بگذارند.

این دیپلمات وزارت امورخارجه در مورد استراتژی‌های دستگاه دیپلماسی در سال 95 گفت: دیپلماسی کار خود را بلد است. متاسفانه اما مشکل اصلی این دستگاه در پشتیبانی داخلی است. برخی در داخل با سیاست خارجی برخورد جناحی می‌کنند و می‌خواهند ایران یک کشور عقب افتاده باقی بماند.

سفیر سابق ایران در پکن تصریح کرد: ما اگر می‌خواهیم قدرت برتر منطقه‌ای باشیم باید با قدرت‌های بزرگ جهان رابطه داشته باشیم. نمی‌شود با قدرت‌های جهان رفتار خصمانه داشت و بعد تصور کرد می‌توان قدرت منطقه‌ای هم بود.

سفیر سابق ایران در لیبی خاطر نشان کرد: کلید اصلی موفقیت دولت در مسائل داخلی است. جریان‌های داخل کشور باید کاری کنند که دولت از فرصت‌های بوجود آمده بهترین استفاده را کند نه اینکه چوب لای چرخ دولت بگذارند تا دولت دچار مشکل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
0
4
واقعا گل گفتی حقیقت همین است دوستی و رابطه با همه روسیه و چین وهند سر ایران را کلاه میگذارند ماجرای اس 300 ببینید چطور روسها عمل کردند
آشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
2
0
حفاش چرته...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
1
0
بله اقفای خرم رابطه داشته باشیم نه نوکر باشبم قدرتمندی درسایه امریکا بزدلی کامله.در ضمن انقدرها کشما ابوتاب میدی روسیه سرایران رو کلاه نگزاشته.تاحالا پیش روانشناس رفتی ترکیب نشستن و قیافه شما شباهت زیادی ببعضی اشخاص عقب افتاده است.ایا نمیدانید اگر روسیه نبود با چه قدرتی در سوریه پیشروی میکردیم.ماباید با دنیا تعامل داشته باشیم نه شیفتگی بجهتی نشون بدیم شماهم مثل دولتتون دنبال رضایت کدخدایی؟!
شهرام میرزایی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
0
0
دوست عزیز به حوادث سال قبل خوب نگاه کن تابفهمی روسیه چراورودکرد.اسدخودش اذعان کردکه حفظ مناطق به دلیل کمبود نیروبراش سخته.درضمن داشتن رابطه بانوکری واستخوان لیسی فرق داره.
سید صابر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
0
0
اینکه روسیه را اینگونه تعریف کنیم صحیح نیست ، روسها در سوریه از سرباز گرفته تا ژنرال کشته دادند ،
بدیهی است که . تا منافع ایجاب نکند . همکاری بوجود نمی آید ، روسها هم در سوریه از قبل هم منافع داشته اند ،
درواقع اگر روسیه در سوریه امریکارا تحت فشار قرار نمیداد به احتمال زیاد در اوکراین از امریکا ضربه سنگین
میخورد ، پس امریکا واسراایل را در سوریه تحت فشار قرار داد ، واین به نفع سوری ها بود ودر کل درمجامع بین المللی از سوریه به تمام معنا دفاع کرد ، ونگذاشت سوریه را مانند لیبی نابود کنند ، ایران وحزب الله دابعاد مهم تری کار کردند ، سوریه را روسها خوب تسلیح کردند ، ودر مورد کلاه سفید ها فقط روسها توانستند . از فاجعه که به بهانه شیمیایی سر سوریه بیارند . جلو گیری کند . خدمات روسهارا نباید نادیده گرف ، البته تعدادی از قبل از انقلاب تا کنون دلشان برای امریکاییها تنگشده است ، فکر نمی کنند که هشت سال جنگ تحمیلی کار امریکا بوده ومیلیونها جوان پیر زن ومرد کودک و حتی مریض ها در بیمارستانها را به خاک وخون کشیدند ،
میلیاردها دلار ثروتمان را بالا کشیدند ، این همه با ما دشمنی کردند ، آدمهای پیدا میشوند از امریکا میگویند ، انگار خودشان امریکایی هستند وبه خون ملت ایرا ن تشنه اند ؟
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: