کد خبر: ۶۵۲۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
تعداد بازدید: ۱۱۲۶
بودجه ریزگردها شاید وقتی دیگر؛
نفس خوزستانی ها هر روز تنگ تر می شود؟
معضل گرد و خاک باز هم امسال نفس مردم خوزستان را تنگ تر کرد.

برای چندین بار اسفند ماه غلظت ریزگردها به بیش از 66 برابر حد مجاز رسید که البته بنا بر اعلام مدیرکل محیط زیست خوزستان، دستگاه های سنجش آلودگی موجود در این استان نمی‌توانند بیش از این مقدار آلودگی را بسنجند که قطعا میزان این آلودگی ده ها برابر این مقدار بوده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان خوزستان می گوید: طی دوسال گذشته خواستار تامین چهار میلیارد ریال اعتبار تعمیر و نگهداری دستگاه های سنجش آلودگی هوا در استان هستیم اما تامین اعتبار صورت نگرفته است.
احمدرضا لاهیجان زاده اظهار می کند: 21 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان فعال است که نیاز به اعتبار ویژه برای تعمیر و نگهداری این ایستگاه ها داریم. پارسال هیچ اعتباری از سوی ستاد بحران استان برای آنها دریافت نکردیم و حتی هزینه اینترنت این ایستگاه ها را نمی توانیم بپردازیم.
وی افزود: ماهانه 30 میلیون ریال برای هزینه تعمیر و نگهداری این ایستگاه ها نیاز است و قرار بود پارسال برای این ایستگاه ها چهار میلیارد ریال اختصاص یابد که این اعتبار هنوز محقق نشده است.
مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکل اتصال اینترنت ایستگاه های پایش هوا در استان اظهار کرد: اینترنت این ایستگاه ها با وقوع گرد و غبار قطع می شود و در روزهای اخیر اینترنت 70 درصد ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در استان قطع بود، این در حالیست که سرعت عمل در روزهای گرد و غباری بسیار اهمیت دارد.
وی تصریح کرد: مشکل اینترنت این ایستگاه ها تنها با کشیدن چند متر سیم قابل حل است اما با وجود چندین بار مکاتبه در پنج شش ماه گذشته با شرکت مخابرات و واریز 300 میلیون ریال به حساب آنها این مشکل تا کنون مرتفع نشده است.
با وجود این معضل بزرگ ریزگردها که سلامت روحی و جسمانی مردم خوزستان را به مخاطره انداخته است آیا تامین این بودجه اندک از سوی مسئولین اجرایی کشور قابل انجام نیست؟؟
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان خوزستان در حاشیه اولین کنفرانس ملی گرد و غبار که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار اکونیوز در خصوص تامین اعتبار بودجه مورد نیاز برای تعمیر دستگاه های سنجش آلودگی گفت: تا به امروز هنوز ریالی از بودجه مطالبه شده از سوی ستاد بحران به سازمان محیط زیست پرداخت نشده است.
وی در ادامه افزود: ستاد بحران استان در خصوص پرداخت 4 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز سازمان محیط زیست می گوید به دلیل کمبود بودجه قادر به تامین اعتبار نیستیم.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در حاشیه ی اولین کنفرانس ملی گرد و غبار در گفتگو با خبرنگار اکونیوز گفت: سال گذشته بعد از وقوع گرد و غبار شدید در استان خوزستان و اعلام گزارش های سازمان محیط زیست، جلسات کارشناسی تشکیل گردید که به دنبال آن پروژه هایی تعریف شد که بر اساس آن 231 میلیارد تومان برای مقابله با معضل ریزگردهای خوزستان اعتبار در نظر گرفته شد که بودجه مربوط به توزیع ماسک و درمان رایگان بیماران تنفسی ناشی از ریزگردها هم جزیی از همین بودجه مصوب می باشد.
وی در ادامه افزود: متاسفانه سال گذشته به دلیل آن که نزدیک به پایان سال بودجه مورد نظر تعریف گردید امکان تامین آن بوجود نیامد و سال 94 نیز به دلیل محدودیت های مالی دولت امکان تامین بودجه مقابله با ریزگردها وجود نداشت.
وی تصریح کرد: 60 میلیارد تومان از قانون بودجه 94 برای مقابله با پدیده ریزگردها در اختیار سازمان محیط زیست کشور قرار گرفته است. سازمان مدیریت بحران کشور بودجه مورد نیاز را که 231 میلیارد تومان بوده است را منعکس کرده که به تصویب دولت رسید که طبق قانون بودجه مصوبه دولت تامین اعتبارش با خزانه است.
نجار در ادامه گفت: تمام مراحل قانونی کار طی شده است و میزان نقدینگی تامین شده از سوی خزانه برای دستگاه های اجرایی ذی ربط طبق اطلاع سازمان مدیریت بحران 30 درصد می باشد اما برای پیگیری آنکه بودجه مصوب دولت چرا به ستاد بحران استان خوزستان پرداخت نگردیده است، خزانه کشور بایستی پاسخگو باشد.
وی افزود: البته اگر قرار باشد دستگاه های ملی نظیر سازمان محیط زیست کشور به مطالعه راه کارهای مقابله با ریزگردها بپردازد طبیعی است که بودجه مصوب بایستی در اختیار دستگاه های ملی قرار گیرد و نیازی نیست که این بودجه وارد استان خوزستان شود.
حال سوال اینجاست که این بودجه مصوب دولت چرا تا به امروز به استان پرداخت نگردیده است؟ یا اگر این 30 درصد بودجه تامین شده است در کجا هزینه شده است؟
چرا با توجه به حساسیت موضوع و خطر تهدید سلامت مردم خوزستان مسولین اجرایی کشور این سردرگمی بودجه را حل نمی کنند؟ چرا کسی پاسخگوی موضوع نیست؟ ریزگردها تا کی باید از استان قربانی بگیرد تا مسولین ذی ربط به فکر حل این معضل بیفتند؟
منبع: اکونیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: