کد خبر: ۶۵۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
تعداد بازدید: ۱۹۹۳
جریان اصلاحات ظرفیت خود را نشان داد؛ توان ائتلاف و اتحاد. این راهی است که اصلاح طلبان به آن باور دارند و محمدرضا عارف، خود در سال 92 به این راه رفته است.
پیش بینی عارف: همراهی 70 درصدی با اصلاح طلبانمی گوید از همان مهر سال 92 تصمیم گرفتیم به استمرار این روند و تا به امروز همین راه ادامه دارد؛ راهی با نگاه به آینده یعنی انتخابات سال 96. سال 92 هم به آینده نگاه می کرد؛ آینده ای که 7 اسفند خواهدبود. رییس شورایعالی سیاستگذاری از ائتلاف با نیروهای حامی دولت می گویند و معتقد است اگر مردم حضور حداکثری داشته باشند اتفاقاتی مثل سال 92 رخ می دهد؛ امید به تغییر وضعیت و البته اهداف اصلاح طلبان در اقتصاد و سیاست داخلی.

 هفته نامه صدا - لیلا ابراهیمیان: ارف تاکید می کند با مجلس خیلی کارها می توان انجام داد: تدوین و اجرای برنامه ششم توسعه، تعامل با نیروها، بهبود وضعیت دانشگاه ها و برطرف کردن فضای امنیتی، قانون گذاری برای برگزاری بهترین انتخابات و اجرای فصل سوم قانون اساسی. محمدرضا عارف سرلیست ائتلاف اصلاح طلبان و حامیان دولت است و می خواهد مردم به هر 30 نفر کاندیدای لیست توجه داشته باشند. او این بار هم راه سیاست ورزی را اخلاق می داند و خرد جمعی. راهی که از دیروز تا فرادای اصلاح طلبان در پیش است.

پیش بینی عارف: همراهی 70 درصدی با اصلاح طلبان

به نظر می رسد بار دیگر برای انتخابات مجلس دهم، ائتلاف سال 92 تکرار شده است؛ چه روندی طی شد تا اجماع، راهبرد انتخابات پیش رو باشد؟

پاسخ به این سوال، مستلزم اشاره به یک مقدمه است. در خردادماه 92 ما دستاورد ارزشمندی را از حضور جوانان و مردم در صحنه انتخابات به دست آوردیم. ما به دنبال تغییر بودیم و آن تغییر اتفاق افتاد. این حضور حداکثری، دستاوردهای زیادی برای مردم داشت که به تدریج نتایج آن را مردم در آینده خواهند دید؛ اما یکی از مهم ترین دستاوردهای انتخاب سال 92، حل پرونده پیچیده و نفس گیر هسته ای ایران، با دنیای غرب بود و در نتیجه آن رفع تحریم های ظالمانه و اجرای برجام. 

ما خوش بین هستیم که این تغییر با توجه به رویکرد دولت و با توجه به فضای نشاط ایجاد شده در زمینه های دیگر ادامه یابد. درواقع ما بعد از خرداد 92 خیلی زود به این نتیجه رسیدیم که باید این فضا و روند اجرا شده در سال 92، استمرار پیدا کند. به همین دلیل فعالیت خود را خیلی زودتر از اسفند 94 شروع کردیم؛ یعنی از اول مهر 92 فعالیت های ما شروع شد و این را به طور رسمی هم اعلام کردیم. همان موقع راهبردهای خود را مشخص کردیم.

مهم ترین راهبرد ما در کنار حضور جدی مردم و خلق یک سرمایه مثل 92، اجماع در داخل جبهه اصلاحات و کسب بیشترین درصد کرسی های مجلس بود. این تیم برای حصول اجماع کارهای زیادی انجام داده است که بتواند همه اصلاح طلب ها را زیر یک چتر مدیریتی و تصمیم گیری قرار بدهد. خوشبختانه این تلاش ها و این اجماع به خوبی مورد استقبال قرار گرفت؛ استقبال هم در محافل خصوصی بود و هم در رسانه های اصلاح طلب باید توجه داشت که شرایط کشور این اجماع را اقتضا می کرد و البته تاثیر حضور جوانان هم بسیار مهم بود و آنها بسیار از این نتیجه خوشحال بودند. البته اختلاف نظرهایی هم بود؛ اما ماحصل این تلاش ها، تشکیل شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بود که مستحضر هستید در این شورا، شخصیت های برجسته اصلاح طلبان حضور دارند. بعد از تشکیل این شورایعالی، عده ای پیش بینی می کردند که این شورا از هم می پاشد و انشعاب خواهد داشت که این گونه نشد. 

خوب است من اینجا مطرح کنم که جریان اصلاحات ظرفیت خود را در این زمینه بسیار خوب نشان داد. اینش ورا هر هفته با حضور اعضا جلسه برگزار می کرد و تصمیمات خوبی گرفته شد. جهت گیری ما این بود که در سیاستگذاری ها کار کنیم و در امور اجرایی دخالت نکنیم. تصمیمات ما عموما اجتماعی بود و یک وحدت نظر و همبستگی ارزشمندی را نشان دادیم، و تمام شخصیت های ارزشمند کشور به استمرار این وحدت کمک کردند. امروز وقتی برمی گردم و این جلسات را مرور می کنم می بینم واقعا ما ظرفیت ارزشمندی پیدا کرده ایم که کمتر در گذشته از آن استفاده کرده بودیم. 

در این شورا ما دو راهبرد اصلی و اساسی را مدنظر قرار دادیم؛ اول «عدم دخالت در امور اجرایی»؛ شورای سیاستگذاری هیچ دخالتی در امور اجرایی نکرد و برای اولین بار تصمیم گیری در مورد کاندیداهای انتخابات به حوزه های انتخابیه واگذار شود. شورایعالی سیاستگذاری فقط در تهران دخالت کرد و البته آن هم به عهده هیئت رییسه بود.

چه روندی طی شد که اصلاح طلبان توانستند با اصولگرایان معتدل و طیف دولت ائتلاف کنند؟

از ابتدا بحث ائتلاف با حامیان دولت در استان ها را مطرح کرده بودیم. یعنی در هر حوزه انتخابیه «مجمع اصلاح طلبان با حامیان دولت» فعالیت می کردند و از اول نگاه ما در استان ها ائتلاف با حامیان دولت بود. حقیقت این است که ما می دانیم ستادهای سال 92 را چه کسانی اداره کردند. در چند روز مانده به انتخابات 92 ستادها با محوریت جوانان اصلاح طلب اداره می شد. 

در تهران شرایط متفاوت بود. با دوستان تعامل داشتیم اما نمی دانستیم به چه سمتی می رویم اگرچه برای ما امر ائتلاف یک امر ضروری و حتمی بود؛ چون نگاه ما به آینده هم بود. مثل امروز که نگاه به خرداد 96 هم هست. برای اینکه بتوانیم در خرداد 96 به همان اندازه که در خرداد 92 نقش آفرینی کردیم، یا در سال 94 تلاش کردیم، سال 96 هم در همان مسیر باشیم.

خوشبختانه در یک ماه اخیر به صورت جدی تر مسیر اجماع اصلاح طلبان را در پیش گرفتیم. البته هر دو جریان (اصلاح طلب و حامیان دولت) هم با ردصلاحیت گسترده، با ریزش نیرو مواجه شده بودند که ما بحث  جدی ائتلاف را مطرح کردیم. در شورایعالی سیاستگذاری بحث را به صورت جدی و کارشناسی شده مطرح کردیم و به این نتیجه رسیدیم که باید به این مسیر برویم؛ مسیر اجماع و ائتلاف.

مسئله مهم این بود که ما باید می دانستیم اول کاندیداهای خود ما چه کسانی هستند. بعد از این، ائتلاف جزو سیاست های جدی هیئت رییسه قرار گرفت و کارهای خوبی در این زمان به صورت غیررسمی انجام شد. در نهایت از اعضای هیئت رییسه چهار نفر، یکی از نواب رییس، دو نفر از روسای کارگروه ها و یکی از منشی ها در این تیم با تیم چهارنفره جریان اعتدال و حامیان دولت با همدیگر مذاکره کردند.

پیش بینی عارف: همراهی 70 درصدی با اصلاح طلبان

در عمل اصلاح طلبان برای پیشبرد ائتلاف چه کار کردند؟

مذاکرات را دوستان شروع کردند و بعد از مذاکره نتیجه بحث را به هیئت رییسه گزارش می دادند تا تصمیم گیری توسط هیئت رییسه انجام بشود. بعد از 3-4 جلسه ما احساس کردیم که در حدود 80 درصد لیست بین اعضای هیئت رییسه تفاهم وجود دارد. طبیعتا انتخاب بقیه افراد چالشی بود. از یک طرف ما می خواستیم شخصیت هایی که در لیس 35 نفره بودند را در لیست داشته باشیم و از طرف دیگر باید این افراد جدید را در لیست ائتلاف می گذاشتیم. برای حضور دو، سه نفر در لیست ائتلاف، جبهه اعتدال و حامیان دولت حساسیت داشته و روی آنها اصرار داشتند. ما این این موضع را در هیئت رییسه مطرح کردیم و حتی رایزنی هایی را در بیرون از شورا با اعضای شورا و دوستان دیگر داشتیم.  

جمع بندی ما این شد که اگر این افراد، نمایندگان جریان اعتدال هستند باید حضور آنها را در لیست بپذیریم؛ اگرچه ممکن است عقبه اصولگرایی هم داشته باشند. چون ما از ابتدا گفتیم که با اصولگرایان ائتلاف نمی کنیم و این را جدی می گفتیم و پایبند هم بودیم و بنا نبود با اصول گرایان ائتلاف کنیم. اگرچه من اوایل ائتلاف 30 نفری با اصولگرایان را مطرح کرده بودم که از آن پیشنهاد استقبال نشده بود. 

ما تاکید داشتیم که لیست ما اصلاح طلبی باشد اما بعد وقتی ائتلاف با نمایندگان دولت مطرح شد؛ نمایندگان این جریان می توانست عقبه اصلاح طلبی یا اصولگرایی داشته باشند. کمااینکه در لیستی که دوستان داشتند بخش قابل توجهی از نیروهای اصلاح طلبان و چند نفری هم با عقبه اصولگرایی بودند.

مکانیزمی که برای شناسایی و در لیست قرار گرفتن نامزدها در لیست ائتلاف اصلاح طلبان بود چیست و براساس چه شاخص هایی افراد انتخاب می شدند؟

ما از اول شش شاخص را تصویب کرده و ابلاغ هم کردیم که قطعا توانایی ها، شایستگی ها، سوابق سیاسی فرد و عقبه اصلاح طلبی فرد را مورد توجه قرار دادیم. هدف از این اقدام ارتقای سطح کیفی کاندیداها و تشکیل مجلسی توانمند، کارآمد و تخصصی است. 

تبعیت و وفاداری به منشور و راهبردهای شورای عالی اصلاحات و استمرار در حرکت اصلاح طلبانه خصوصا در شرایط سخت، حساس و سرنوشت ساز یکی از محورهای اصلی رازیابی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی است. در فرم ارزیابی کاندیداها مولفه هایی همچون تحصیلات، سوابق آموزشی، سوابق پژوهشی و علمی، سوابق اجرایی، حضور در احزاب، اتحادیه ها و ان جی اوها، حضور رسانه ای، آشنایی با زبان های خارجی، قابلیت رای آوری، حسن شهرت، روابط عمومی و ارتباطات جوانگرایی، جنسیت، سابقه حضور در جبهه و ایثارگری، سخنوری، فن بیان و آراستگی در پیشینه اصلاح طلبی مورد نظر قرار گرفته است.

یکی از محورهای اصلی ارزیابی کاندیداها، ارزش هاست. از سوی دیگر جوانگرایی همطراز با سابقه اجرایی در پست معاون رییس جمهور ارزش دارد و این نشانه اعتقاد اصلاح طلبان به جوانگرایی و همین طور حضور زنان در عرصه اجتماعی است. 

ما ابتدا قبل از ائتلاف با نیروهای حامیان دولت، لیست خود اصلاح طلبان را مشخص کردیم. در تهران فراخوان دادیم کسانی که می خواهند در لیست اصلاحات قرار گیرند اعلام آمادگی کنند. حدود 300 نفر درخواست دادند. بررسی های اولیه انجام شد، بیش از 130 نفر برای مصاحبه دعوت شدند و از آنها رزومه دریافت شد. براساس همان شاخص های فرم ارزیابی انجام شد. در مرحله اول به 100 نفر رسیدیم و بعد 60 نفر و سپس 40 نفر در اولویت دوم انتخاب شدند. روی 60 نفر کار کردیم که به تعداد کمتری رسیدیم. 

در هیئت رییسه بین 60 نفر به صورت اجماعی 35 نفر را انتخاب کردیم. یعنی اولویت ما این 35 نفر بودند که در لیست ائتلاف اصلاح طلبان حضور داشته باشند. بعد ائتلاف با نامزدهای حامیان دولت هم مطرح شد. دوستان بر اساس کار خوبی که از دو سال قبل شروع شده بود و با استفاده از تجارب چند دانشگاه برجسته دنیا و سازمان های بزرگ این فرم ارزیابی نمایندگان مجلس را با توجه به شاخص های کلان طرح ریزی کردند که در این فرم ها مجموع امتیاز 1000 بود.

نکته مهم این است که به زنان و جوانان 50 امتیاز داده شد و زن جوان در لیست 100 امتیاز اولیه را داشت که با امتیاز وزرا، نمایندگان و معاونان رییس جمهوری برابر بود. چون اولویت ما زنان بود. بعد از آن با افرادی که خیلی خوب نمی شناختیم مصاحبه انجام شد و بعد از مصاحبه سه نفر معرف خواستیم، چون می خواستیم با معرف ها صحبت کنیم. البته خوب هم کار کردیم. براساس این شاخص ها و معیارهای از قبل تنظیم شده، عملکرد خوب بود. البته معنای این حرف این نیست که مشکلی وجود نداشت؛ وقتی یک کار کیفی را به کمی تبدیل کنید ایراداتی هم دارد اما در مجموع خوب بود.

پیش بینی عارف: همراهی 70 درصدی با اصلاح طلبان

آیا ائتلاف پیشنهاد دولت بود یا شورایعالی سیاستگذاری؟

از ابتدا وقتی شورایعالی را تشکیل دادیم حزب اعتدال و توسعه را هم دعوت کردیم. یک جلسه آمدند و بعد دیگر شرکت نکردند اما از اول نگاه هماهنگی و همکاری با هم بود. ما در ساز و کار استان ها از ابتدا حامیان دولت را دیدیم. این بار ما تصمیم گرفتیم در تهران دخالتی نکنیم و در استان ها عنوان شوراهای ما «اصلاح طلبان و حامیان دولت» شد. در هر حوزه هم احزاب و نخبگان اصلاح طلب و حامیان دولت حضور داشتند. اما در تهران بحث خاصی داشتیم که مسوولیت بستن لیست به عهده هیات رییسه شورا گذاشته شد. 

احساس می شد که حامیان دولت و به خصوص حزب اعتدال و توسعه قصد دارد لیست جداگانه ای بدهد. در همه مواضع و صحبت های ما این تاکید وجود داشت که سازوکار 92 را که ائتلاف ارزشمندی شکل گرفت ادامه دهیم. بنای ما از اول لیست مشترک با حامیان دولت بود منتها دوستان گاهی این رویکرد را عنوان می کردند و گاهی هم عنوان می کردند بین اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل لیست می بندیم. با توجه به شرایطی که هر دو گروه بعد از ردصلاحیت ها با آن مواجه شدیم ضرورت لیست مشترک بیشتر حس شد.

به جز ردصلاحیت ها چه وجه مشترک دیگری با اعتدال و توسعه دارید؟

آنها سازوکار خودشان را دارند. اما در هدف گذاری مشترک بودیم و هستیم. ما در لزوم حفط سرمایه 92 کاملا مشترک هستیم. ما معتقدیم آن سرمایه متعلق به اصلاح طلبان است یا می توانیم بگوییم سهم بزرگی از این سرمایه متعلق به جریان اصلاحات است. اعتدالیون هم نقش داشتند. حزب اعتدال و توسعه حامی آقای روحانی بود. هر دو معتقد بودیم مجلسی باید سر کار بیاید که دولت را در رسیدن به برنامه هایش کمک کند.

این نگاه ایجابی بود. آیا در اهداف سلبی هم مشترکاتی دارید؟

نگاه درون جریانی ما این بود که لیست مان باید کاملا اصلاح طلب باشد. طبیعتا اگر بحث ائتلاف مطرح شود سازوکار تغییر می کند. ما نام ائتلاف مان را ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان گذاشتیم. در روزهای اخیر که بحث ائتلاف پیش آمد سازوکار جدید را تعریف می کنیم. هر دو طرف به دنبال شکل گرفتن مجلس معتدل هستیم.

اصولگرایان معتدل؟

بله اصولگرایان معتدلی که عملکرد آنها را در دو سال گذشته در مجلس دیده بودیم. افرادی که همراه دولت بودند و به موفقیت دولت و اجرای برنامه های دولت کمک می کردند. مسئله امروز ما موفقیت دولت است. دولت باید بتواند برنامه های خود را عملی کند. باید مجلسی روی کار بیاید که حامی دولت باشد و از ابزار نظارت خود هم در موارد و مواقعی که لازم است استفاده کند.

این لیست بالاخره نهایی و تایید شد. وقتی به گام آخر رسیدیم، تا حدودی اختلاف سلایق مطرح می شد و ما به این هیات چهارنفره تفویض اختیار کردیم. برای این که این گونه نباشد که ما بعد از تصمیم گیری رای اعتراضی داشته باشیم. خوشبختانه آنها هم مبنا را اجماع گذاشتند. چهار نفر از ما و چهار نفر از طرف دولت برای ائتلاف کار کردند و ماحصل آن همین اتفاقی است که افتاد و لیستی که اعلام شد.

پیش بینی عارف: همراهی 70 درصدی با اصلاح طلبان

از طرف اصلاح طلبان این چهار نفری که با حامیان دولت برای ائتلاف رایزنی می کردند چه کسانی بودند؟

از طرف اصلاح طلبان آقایان موسوی لاری، محسن رهامی مسئول کارگروه تعامل شورایعالی سیاستگذاری، حسین مرعشی مسئول کارگروه استان ها و دکتر الهه کولایی، که منشی شورایعالی هستند. ما می خواستیم حتما در ترکیب هیات رییسه، زنان هم نماینده داشته باشند. چهار نفر هم از طرف نیروهای حامی دولت نماینده بودند. البته خود این هشت نفر هم توسط هیئت رییسه انتخاب شده بودند و کارهای زیادی انجام دادند. اینها حدود 7 جلسه با نمایندگان دولت جلسه برگزار کردند که به نتیجه خوبی هم رسیدند.

چه کسانی از طرف دولت، در قرار گرفتن نمایندگانی از اصولگرایان معتدل و نمایندگان دولت در لیست فعالیت می کردند؟

نمایندگان ما چهار نفر بودند و چهار نفر هم از آن جریان حضور داشتند که اجازه بدهید من نام نبرم. اگر خودشان خواستند حتما اعلام می کنند. اگر خود حامیان دولت و جریان اعتدال و توسعه خواست ما نام می بریم. اما یک هم وزنی را حس می کردیم. یعنی دو چهار نفر که در مجموعه جلسات سختی  داشتند اما در نهایت با تفاهم پیش رفتند.

آیا شخص دکتر لاریجانی یا آقای ناطق نوری در این ائتلاف نقش داشتند یا صرفا از طرف دولت و حزب اعتدال و توسعه پیگیری ها انجام می شد؟

نقش اصلی و محوری را شورایعالی سیاستگذاری داشت که وظیفه و جایگاهش همین بود. ما کارگروه تعامل داشتیم که وظیفه اش تعامل با همه جریان هاست؛ حتی با احزاب رقیب هم باید گفت و گو کنیم. این تعامل با گروه های همسو هم انجام شد. یعنی ما به همه احزاب همسو هم که عضو شورا نبودند و یک دلخوری هم در بین بود؛ تعامل داشتیم.

نقش رهبری اصلاحات در رسیدن به این لیست چه بود؛ آیا در مورد اعضای اصولگرای معتدل در لیست ائتلاف اصلاح طلبان، ایشان نظر خاصی داشتند؟

با شخصیت های برجسته اصلاح طلب هم در حد توان تعامل می کردیم. نگاه ما رسیدن به اجماع در فضای اصلاح طلبی بود. برای تصمیمات گرفته شده از بزرگان اصلاح طلب بازخورد منفی نگرفتیم. تعامل می کردیم و دیگران هم در این راستا بودند. تصمیمات ما مورد حمایت جریان اصلاح طلب ها بود.

پیش بینی عارف: همراهی 70 درصدی با اصلاح طلبان

ظاهرا از اعضای احزاب اصلاح طلب در لیست افرادی حضور داشتند که بعد از ائتلاف با دولت و اصولگرایان معتدل این افراد کنار گذاشته شدند. آیا این موجب ناراحتی نشد؟

برخی از دوستان گله می کنند که جزو 30 نفر نیستند. ائتلاف، ائتلاف است. یک اصول تفاهم دارد و یک بده و بستان است. باید اتفاق سال 92 را مطرح و تکرار کنیم. این یک کار شخصی نیست؛ اما ما در دو سال گذشته در مورد این ائتلاف و برندسازی آن خیلی کار کردیم. این برند اصلاحات است. چ ون این برند را مطرح کردیم دوستان هم آمادگی پذیرش نتیجه ائتلاف را داشتند. 

بالاخره در خرداد 92 کاندیدای ما به نفع فرد پیروز انصراف داد. وقتی در سطح ریاست جمهوری این اتفاق می افتد پس ما انتظار داریم در همه حوزه های سیاسی این اتفاق ییفتد. در انتخابات مجلس هم باید این کار را بکنیم. برای همین ما این توقع را داشتیم و هنوز هم داریم که براساس قول و قراری که گذاشته بودیم کسانی که در لیست نیستند انصراف دهند  و از اعضای لیست حمایت کنند. 

ما انتظار داریم که هم از کاندیداهایی که فکر می کردند در لیست نیستند، اما الان حضور دارند حمایت شود و هم از کاندیداهایی که در لیست از قبل بودند. همه باید در این یک هفته کار کنیم. البته گله هایی هم شد. اما این کار نتیجه خرد جمعی بود. کار، کار اجماعی بود و من از کار دفاع می کنم. یک نفر از ما از زمان تشکیل شورایعالی سیاستگذاری چیزی برای خود نخواستیم. هیچ کس از جمله من که رییس شورا بودم چیزی برای خودم نخواستم. حرکت ما اجماعی بود و لیست ما به صورت اجماعی بسته شده است.

الان چند درصد لیست به نمایندگان حامیان دولت اختصاص دارد؟

درصدی کار نکردیم.

دلیل طولانی شدن روند ارایه لیست نهایی چه بود؟ آیا از قبل شورای علای سیاست گذاری چنین سناریویی را پیش بینی کرده بود؟

پیش بینی ردصلاحیت ها را براساس تجربه از دوران گذشته داشتیم ولی فکر نمی کردیم به این صورت چهره های شاخص و وزنه اصلاح طلب ردصلاحیت شوند؛ آنهایی که در هیات نظارت ردصلاحیت شدند. جمع بندی این بود که لیست ها را نبندیم تا نتیجه بررسی ها در مرحله دوم، سوم و چهارم مشخص بشود و ببینیم که هیات نظارت و شورای محترم نگهبان چه تصمیم گیری می کنند.

بخشی از تاخیر ما به این دلیل بود تا چهره های شاخص ما برگردند. هرازچندگاهی هم خبرهایی به ما می دادند که فلانی و فلانی بر می گردند. مقداری از تاخیر به این دلیل بود و مقداری مربوط به ائتلاف بود. حتی در روزهای آخر هم گفتند که 40 نفر بر می گردند. چون بد بود که اسمی را اعلام می کردیم و بعد دوباره آن فرد را حذف می کردیم. برای همین شورایعالی سیاستگذاری خواست که استان ها لیست را ببندند و اگر شخصیت برجسته و وزنه برگشت آن کاندیدای قبلی جای خود را به آن فرد بدهد و در تهران دلیل تاخیر هم همین بود.

پیش بینی عارف: همراهی 70 درصدی با اصلاح طلبان

شورایعالی سیاستگذاری چند سناریو را برای مواجهه با شرایط پیش بینی کرده بود؟

ما باید صبر می کردیم. ما فقط یک سناریو داریم آن هم حضور حداکثری و تلاش حداکثری برای موفقیت است. بستن لیست هم در این راستا بود. خوشبختانه چهره های برجسته و نخبه ثبت نام کرده بودند که خیلی ها را ما بعدا کشف کردیم. خیلی از این 300 نفر ثبت نام شده را یا نمی شناختیم یا این که نمی دانستیم ثبت نام کرده اند. بالاخره پیدا کردن، تفاهم و اجماع کار سختی بود ولی بحمدالله که انجام شد.

سهم زنان و جوانان در این لیست چگونه است؟

از اول اعلام کرده بودیم که سهم زنان در لیست نماینده های مجلس 30 درصد است و خوشبختانه به 30 درصد رسیدیم که از لیست 8 نفر هستند. من اصرار داشتم که 4 نفر از  جوانان در لیست حضور داشته باشند که در لیست به 3 نفر رسیدیم که یک نفر در نهایت حذف شد. ما الا ن دو جوان زیر 40 سال داریم. یک اولویت داشتیم به نسل های دوم به بعد بپردازیم. الان نسل اول ما در لیست دو یا 3 نفر هستند. یک نفر بالای 60 و بقیه دهه 50 و 40 است. ما به سمت راهبرد انتقال قدرت از نسل اول به نسل های بعدی حرکت کردیم.

احزاب و تشکل های سیاسی هر کدام به تفکیک چه سهمی در این لیست دارند؟

بحث ما از اول سهم خواهی احزاب نبود و به صورت دادن سهم جلو نرفتیم. یکی از راهبردهای ما این بود که احزاب سهم خواهی نکنند لیست و وابستگی حزبی مشخص است ولی ما به عنوان شاخص، وابستگی حزبی را در نظر نگرفتیم. شاخص شایستگی فرد و توان فرد بود. معمولا بعضی از احزاب یکی یا چند تا نماینده دارند و بعضی ندارند که انشاالله در انتخابات بعدی و در انتخابات شوراها جبران می شود.

حضور دکتر مطهری را در لیست ائتلاف اصلاح طلبان چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا مواضع مطهری نمادی از تجدیدنظر و طرح پرسش در بدنه اجتماعی جریان اصولگرا است؟

ما یک نگاهی به جریان اعتدال و تفکر اعتدال و روندی که در دو سال گذشته دولت و جریانات سیاسی دنبال کردند داشتیم. ما نگاهمان به تدبیر و امید است. ویژگی های آقای مطهری را در این راستا ارزیابی کردیم. حضور ایشان در مجلس، استفاده از حق قانونی خود برای هشدار به مسئولان، برای پیگیری حقوق مردم و مطالبات مردم مشخصه ایشان است و برای همین در لیست ما هستند. اما از آقای لاریجانی به هیچ وجه نماینده نداریم. این افراد نماینده های حامی دولت هستند. یک جریان ائتلافی می تواند از جای دیگر نماینده داشته باشد و اینها نماینده و حامیان دولت هستند.

پیش بینی عارف: همراهی 70 درصدی با اصلاح طلبان

به عنوان رییس شورایعالی سیاستگذاری چه در خواستی از مجموعه احزاب عضو جبهه اصلاحات دارید؟

درخواستی که از اول در شورا هم مطرح شد با همدلی و تفاهم کار را شروع کردیم و باید در این فرصت مانده با همان توان و با استفاده از امکانات و توان خود به جلو ببریم. مسئله ما برای هفت اسفند است و این یک هفته بیش از گذشته نیاز به انسجام، همراهی و همدلی داریم. هدف مشترک ما پیروزی در انتخابات است. بخصوص در تهران. انشاالله لیست ما رای بیاورد و همه اعضا کار می کنند و خواهش می کنم این یک هفته اگر نقدی و نظری دارند که حق است؛ صبر کنند. من بارها گفته ام باید عملکرد شورایعالی نقد شود بعد از یک هفته نقدها گفته شود و بررسی بشود. باید این روزها روز مشترکات خود حرکت کنیم و مردم را تشویق کنیم که پای صندوق رای بیایند و ناامید نشوند.

نظر شما در مورد حملات شدید در یک هفته گذشته و اتهام زنی ها به آقای کرباسچی و حزب کارگزاران چیست و نقش کارگزاران در این ائتلاف چگونه بود؟

بالاخره جریان اقتدارگرا حضور خود را در رد و نفی دیگری می بیند. نگاه ما اخلاق محوری است و یکی از راهبردهای ما این است که از اخلاق عدول نکنیم. خود من اصلا جواب این اتهام ها را ندادم و خواهش من از دوستان دیگر هم همین است. بخشی از این رفتارها ماهیت تفرقه انگیزی دارد. یعنی بین چهره های شاخص اصلاح طلب اختلاف بیندازند. آنها در شورایعالی سیاستگذاری نقش کسانی را مطرح کردند که هیچ نقشی نداشتند. ما وارد این بحث ها نشدیم چون هدف مهمی در 7 اسفند داریم و همین انتظار را از دیگر دوستان دارم که مرام و منش و گفتمان ما که اخلاق و عقلانیت است را رعایت کنند. الان هم شعار ما امید و آرامش است و ائتلاف ما تحت همین نام است. باید برای امید و آرامش در کشور تلاش کنیم تا در آینده رونق اقتصادی هم داشته باشیم. 

برای این که آرامش حفظ شود باید جواب این اتهام ها را ندهیم. مردم خوب درک می کنند. من وقتی در مورد بعضی اتهام ها جواب ندادم، واقعا در مواجهه با مردم با تشکر و قدردانی آنها مواجه شده ام. باید این قضاوت ها را به مردم واگذار کرد. مردم ما خیلی خوب این موارد را تشخیص می دهند.

دکتر عارف به عنوان یک چهره دانشگاهی فضای دانشگاه و دانشجویی را چگونه ارزیابی می کند و آنها چه نقشی در انتخابات می توانند ایفا کنند؟

فضای دانشگاهی ما قابل قبول است اما انتظار داشتیم که بانشاط تر از امروز باشد. شاید تعطیلی بین دو ترم باعث این موضوع شده باشد. البته عوامل دیگری هم دخیل هستند که دانشگاه نشاط پیدا نکند. دانشگاه با موانع و نگاه امنیتی هم رو به رو است که کلا باید این نگاه کنار برود. نگاه بر دانشگاه باید فرهنگی باشد نه امنیتی. امیدوارم در هفته آینده که دانشگاه باز می شود و ایام امتحان تعطیلی دانشگاه نیست جبران گذشته کنند. خواهش من این است که دانشگاه و دانشجویان بدانند که آنها رسالت کلیدی دارند و با نشاط بیشتری شرایط را دنبال کنند. حماسه 92 متعلق به دانشجویان و دانشگاهیان است و باید این حماسه را پاسداری کنیم. پس باید آنها حضور جدی داشته باشند.

شما هم در سال 92 و هم در سال 94 به تکرار در دانشگاه های متعدد سخنرانی داشتید و می دانید که مطالبات دانشجویان رفع حصر، آزادی زندانیان سیاسی و آزادی های اجتماعی- مدنی هست. شما چه محورهایی را برای پاسخ گویی به این مطالبات در پیش خواهید گرفت؟

مجلس به عنوان یک نهاد تاثیرگذار باید به تمام مطالبات مردم توجه بکند. بخصوص ما باید توجهی به فصل سوم قانون اساسی و حقوق ملت داشته باشیم. دانشجویان با توجه به این که طبقه اجتماعی تاثیرگذار هستند و مطالباتشان هم حق است انشاالله امیدوارم مجلس آینده جدی تر در راستای پیگیری مطالبات از طریق نهادهای قانونی و ذیربط اقدام و عمل کند. این پیگیری ها بخشی متعلق به خود مجلس است. با قانون گذاری ها خیلی از مطالبات را می شود جلو برد و مشکلات را برطرف کرد. بخشی هم خارج از مجلس مثل شورای عالی امنیت ملی و بخشی هم به نهادهای اجرایی بر می گردد. انشاالله با حمایت از مجلس به مطالبات دانشجویان پاسخ دهیم.

پیش بینی عارف: همراهی 70 درصدی با اصلاح طلبان

شما به عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که سیاست کلی انتخابات را تدوین می کند می دانید که در روزهای گذشته آیت الله هاشمی رفسنجانی هم به روال برگزاری انتخابات انتقاد داشت. آیا امیدوار هستید که مجلس دهم و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجموعه نظام بازنگری در روند برگزاری انتخابات داشته باشند؟

چند سال گذشته بحثی مطرح شد که قانون انتخابات بازنگری شود که در نهایت سیاست کلی انتخابات تدوین شد و مجمع تشخیص آن را به رهبری تقدیم کرده تا این سیاست کلی مبنای قانون گذاری شود. بالاخره انتخابات ما ایراد شکلی، انگیزشی دارد که باید در جامعه شرایطی فراهم بشود که برای حضور افکار مختلف و تفکرهای مختلف زمینه لازم وجود داشته باشد. شاید درچارچوب سیاست کلی می شود قانون خوبی وضع کرد.

برنامه ششم توسعه و تصویب آن به مجلس دهم واگذار شد. مجلس برای اجرایی شدن نه فقط تصویب این برنامه چه کمکی می کند؟

براساس توافق دولت و مجلس تدوین برنامه ششم توسعه به مجلس دهم واگذار شده است. ما تجربه موفقی در اجرا، تدوین و تصویب برنامه داریم. در برنامه سوم و به خصوص تدوین برنامه چهارم که بعدا توسط بعدی کنار گذاشته شد؛ خیلی موفق عمل کردیم. انشاالله در چارچوب سیاست های کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند برنامه ششم تدوین شود. کار زیادی هم در مجمع انجام شده که انشاالله براساس این تجربه ها بتوانیم برنامه ای تدوین و اجرایی کنیم که متناسب با اقتصاد و معیشت مردم نوشته شود. تا مجلس بتواند در ریل گذاری هایی که ریل ها خراب شده اقدام کند تا دولت بتواند در راستای برنامه های اقتصادی خود موفق عمل کند.

اخیرا آقای نجفی در یک سخنرانی گفتند که اصلاح طلبان با این لیست حدود 65 درصد رای آوری دارند. برآورد شما چیست و نظرسنجی ها چه می گوید؟

من آخرین اطلاعات از نظرسنجی ندارم؛ اما اعتقاد من این است که در شرایط آرام و منطقی اصلاح طلبان تا 70درصد امکان رای آوری دارند.

وضعیت اصلاح طلبان را در سراسر کشور چگونه ارزیابی می کنید؟ در چند درصد از حوزه ها اصلاح طلبان لیست دارند؟ آیا در شهرستان ها هم همین روال یعنی ائتلاف اصلاح طلبان، نیروهای معتدل اصولگرا و طیف دولت را دارید؟

ما فضای خوبی دارمی و لیست اصلاح طلبان لیست قابل دفاعی است. ما انتظار داریم همه مردم و جوانان به صحنه بیایند تا این لیست رای بیاورد. اگر مردم به صحنه بیایند پیش بینی مثل پیش بینی دکتر نجفی دست یافتنی است؛ هم در تهران و هم در استان ها.

بعد از انتخابات آیا برنامه ای برای ریاست مجلس شورای اسلامی دارید؟ آیا این ائتلاف برای ریاست آینده مجلس هم کمک می کند با توجه به این که از سال قبل ریاست مجلسی شما در جامعه مطرح است؟

فعلا برای طرح این مباحث خیلی زود است.

پیش بینی عارف: همراهی 70 درصدی با اصلاح طلبان

با توجه به همزمانی برگزاری دو انتخابات مجلس و خبرگان رهبری چه درخواستی از مردم دارید؟

از مردم انتظار زیادی داریم ولی انتظار کوتاه مدت ما این است که در پای صندوق های رای حضور پیدا کنند. حضور مردم برای کشور ما بسیار ارزشمند است. اگر ما در برجام به نتایج خوبی رسیدیم ناشی از حضور حدود 73 درصدی مردم در سال 92 بود. در شرایط امروز، کشور ما نیاز به همبستگی بیشتر در داخل دارد و با توجه به مسایل منطقه و برای تاثیرگذاری در منطقه و دنیا باید مردم پای صندوق ها حاضر باشند. مشروعیت نظام را این حضور بالا می برد و خواهش دوم من به رای دادن به کل 30 نفر لیست اصلاح طلبان در انتخابات مجلس و لیست 16 نفره انتخابات خبرگان رهبری است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
نظر شما
در زمینه ی انشار نظرات مخاطبان رعایت چند نکته ضروری است
لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید خبر داغ مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است خبر داغ از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب, توهین یا بی احترامی به اشخاص ,قومیت ها, عقاید دیگران, موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است. نظرات پس از تایید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر: