کد خبر: ۷۶۷۰۸۲
تاریخ انتشار:۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸
نخست وزیر پیشین سوئد:
برجام به وضوح کارساز بوده است/ ایران سهم قابل توجهی در مبارزه با داعش داشته است
نخست وزیر پیشین سوئد با اشاره به اینکه برجام به وضوح کارساز بوده است، تاکید کرد: در جنگ با داعش کشورهای غربی و ایران با هم همگرا بودند و شکی نیست که ایران سهم قابل توجهی داشته است.
برجام به وضوح کارساز بوده است/ ایران سهم قابل توجهی در مبارزه با داعش داشته است

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، کارل بیلدت نخست وزیر پیشین سوئد و ستون نویس واشنگتن پست طی یادداشتی به وضعیت آمریکا و اروپا در قبال توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و نوشت: «برخوردهای به وجود آمده به اندازه کافی بد است اما نشانه‌هایی وجود دارد که از بد‌تر شدن اوضاع خبر می‌دهد.»

وی در این یادداشت نوشت: « برجام به وضوح کارساز بوده است اما همه چیز برای این توافق در حال بد‌تر شدن است. با انتصاب‌های اخیر در کاخ سفید و تشویق اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها، آمریکا احتمالا سیاست تغییر نظام در ایران را بار دیگر در راس سیاست‌هایش قرار داده است. جان بولتون مشاور امنیت ملی جدید ترامپ یکی از مدافعان این سیاست بوده و مدعی است این تنها گزینه واقع‌بینانه است. معلوم نیست این سیاست قرار است چه شکلی باشد. اگر منظور حمایت از نیروهای اپوزیسیون درون ایران باشد این چیزی جز بی‌اعتبار کردن آن‌ها در چشم دیگر کشور‌ها نیست.»

وی در ادامه به حمایت بولتون از منافقین اشاره کرد و نوشت: « اگر مجاهدین خلق و منافقین در میان گروه‌های اپوزیسیونی باشند که قرار است از آنها حمایت شود، این کار به بی‌اعتباری بیشتر آن‌ها منجر خواهد شد. این گروه یکی از گروه‌های شبه‌نظامی بوده که درجنگ هشت ساله صدام و ایران از صدام حمایت می‌کرد.»

در این یادداشت گفته شد: «حمایت از گروه‌های قومیتی در ایران هم به ناآرامی منجر می‌شود که چیز جدیدی نیست. اما تزریق پول به گروه‌های تندرو چیزی جز افزایش هرج و مرج را به همراه نخواهد داشت.»

نخست وزیراسبق سوئد در این سرمقاله نوشت: « ایران قطعا ظرفیت نفوذ در عراق و افغانستان و خلیج فارس و فراتر از آن را بیشتر از ترکیب آمریکا و عربستان و اسرائیل دارد. مسابقه نفوذ یک اقدام مخرب است. دولت ایران با چالش‌های متعددی روبه روست. در ایجاد شغل و فرصت تحصیل جوانان وضعیت چندان خوشایند نیست. وضعیت مالی پرمخاطره است. کشور با مسائل و معضلات اکولوژیک مواجه است که نیاز به توجه دارد. اما برخلاف دیگر کشورهای منطقه این کشور سیستم سیاسی دارد که می‌تواند در شرایط درست اصلاح شود و باز شود.»

این مقام سابق سوئد نوشت: «ایران منافع امنیتی بنیادینی در عراق و افغانستان دارد که نمی‌تواند نادیده بگیرد. ایران باید تشویق شود که در مسیر سازنده، حاکمیت ملی و یکپارچگی را در این دو کشور تقویت کند. در جنگ با داعش کشورهای غربی و ایران با هم همگرا بودند و شکی نیست که ایران سهم قابل توجهی داشته است. اروپا مشتاق است که تکامل همکاری با ایران را به طور موازی در یکپارچگی منطقه‌ای ارتقا ببخشد و ترجیح می‌دهد دیالوگ‌ها را بر سر اختلافات تقویت کند. برجام در‌ها را برای روابط بیشتر باز کرده که قطعا نمی‌تواند موفقیت‌های زودهنگام را تضمین کند اما چشم انداز بهتری نسبت به هر گزینه دیگر موجود است.»

وی گفت: « تکامل تدریجی چیزی جز یک ضرورت منطقه‌ای در تهران و ریاض و قاهره نیست. بدون اصلاحات عمده و تغییرات در سال‌های پیش رو، ایران، عربستان و مصر در مسیری ناپایدار قرار می‌گیرند. هدف از اتخاذ سیاست غربی پایدار باید تشویق به این اصلاحات و تلاش برای تسهیل محیط منطقه‌ای باشد. بی‌ثبات کردن منطقه در هر احتمالاتی به تضعیف چشم انداز لزوم تحول تدریجی نظام‌های موجود در این منطقه و بی‌ثباتی بیشتر می‌انجامد.»

در ادامه این گزارش آمده است که اروپا منافع بنیادین در جلوگیری از هر جنگی در اطراف لبنان به واسطه رویارویی احتمالی ایران و اسرائیل در سوریه دارد. اروپا از طریق اقیانوس از خاورمیانه جدا شده است. ما گزینه ساختن دیوار بین خودمان و خاورمیانه را نداریم. خاورمیانه بخشی از جامعه امروز ماست و درگیری‌های بیشتر و مشکلات در خاورمیانه تهدید مستقیم علیه امنیت اروپاست.