کد خبر: ۷۵۶۴۷۴
تاریخ انتشار:۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳
محمدباقر نوبخت: دولت در عملیاتی کردن بودجه ۹۶ مرّ قانون را رعایت کرد/ مجلس هرطور می‌خواهد با لایحه بودجه ۹۷ رفتار کند
رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: لایحه بودجه امروز در اختیار مجلس است نمایندگان هر طور که دوست دارند می‌توانند با آن رفتار کند.
محمدباقر نوبخت: دولت در عملیاتی کردن بودجه ۹۶ مرّ قانون را رعایت کرد/ مجلس هرطور می‌خواهد با لایحه بودجه ۹۷ رفتار کند

به گزارش خبرداغ به نقل از  ایلنا، محمدباقر نوبخت در صحن علنی مجلس  در دفاع از گزارش عملکرد بودجه سال ۹۶ گفت: در ارتباط با بحث نظراتی که از سوی دیوان محترم محاساب بیان شد ضمن تائید از این که ما عمدتا عملکرد را با لایحه محاسبه کردیم قصد این بود که میزان پیش‌بینی دولت را نسبت به منابع و مصارف بیان کنیم.

وی ادامه داد: دولت آن چه را که برای هر سال پیش‌بینی می‌کند در لایحه می‌آورد و اگر بیش از پیش‌بینی ارقامی به لایحه بدون پشتوانه افزوده شود همان می‌شود که در حال حاضر وجود دارد و تخصیصی صورت نمی‌گیرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که آقای جلالی به درستی فرموند آن چه دولت به عنوان لایحه آورده در بدترین شرایط بود، گفت: سالانه ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از ۳۰۰ و ۹ هزار میلیارد تومان تحقق پیدا کند این رقم بسیار بالایی است. نزدیک ۹۷ درصد از پیش‌بینی دولت با صحت عمل همراه خواهد بود و از این جهت از مرکز پژوهش‌های مجلس و پیشنهاداتی که دادند تشکر می‌کنم.

وی  خاطرنشان کرد: دولت با امتیازی که در انتشار اوراق مالی دارد به جای این که نقدینگی بازار سرمایه را به به بازار ارز، پول و مسکن ببرد، از مردم برای طرح‌های عمرانی کمک می‌گیرد که این نکته بسیار مثبت است‌. اما ما هیچ اصرای نداریم از طریق انتشار اوراق مالی تأمین بودجه کنیم، شما می‌توانید حذف کنید، اما به ما بگوئید که از چه محلی غیر از این مورد و واگذاری سرمایه‌ها می‌توانید تامین بودجه کنید؟

نوبخت خطاب به نمایندگان مجلس گفت: در حال حاضر بودجه در اختیار شماست،‌ شما نمایندگان این ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که دولت از منابع مالی گذاشته است حذف کنید، اما هزینه‌ها را به اندازه ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کم کنید یا یک محل دیگری بگذارید ما هم از شما تشکر می‌کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: لایحه امروز در اختیار مجلس است هر طور که دوست دارد رفتار کند.

وی افزود: دو نکته در مورد اوراق وجود دارد و از دوستان صاحب نظر توقع نداریم این اشتباه را تکرار کنند، وقتی از واگذاری اوراق مالی و یا واگذاری دارای‌های مالی می‌گوییم فقط اسناد مالی نیست، سهام کارخانه‌ها را هم طبق اصل ۴۴ قانون اساسی می‌فروشیم آن هم در همین سر فصل قرار می‌گیرد .

نوبخت ادامه داد:‌ شما در قانون بودجه سال ۹۶ در بند "ل" حکمی آورده‌اید که احساس می‌کنم شما نمایندگان محترم به این حکم قانونی خودتان توجه نکرده‌اید، در این بند گفته آنچه به عنوان اوراق مالی واگذار می‌شود نباید بیشتر از ۳۴ هزار ۵۰۰ باشد و در بند ۴ هم گفتید این اوراق مستثنی از بنده‌های "ز"  و "و" این تبصره است و این در سقف مذکور قرار نمی‌گیرد، پس ببینید شما در قانون دو نوع حکم دادید که از اوراق استفاده کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در بند "ز" شما اجازه دادید ۹ هزار و ۵۰۰ میلیادر تومان اوراق منتشر شود و تا پایان هم وصول شود، با این حساب بر سقف ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ۹ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شده و تا پایان سال هم جذب کنیم، این چه خلافی است؟ به غیر از این شما در بند" الف" تبصره ۵ اجازه دادید شرکت‌های دولتی هم اوراق منتشر کنند.

وی با بیان این که با توجه به ظرفیتی که قانون بودجه سال ۹۶ برای انتشار اوراق گذاشته است با صراحت می‌گویم خود دولت از تمامی آن ظرفیت‌ها استفاده نکرده است، گفت: در پاره‌ای از موارد ناچار شدیم از آن‌ها استفاده کنیم، از جمله اینکه ما ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تا آبان ماه برای خرید تضمینی گندم پرداخت کردیم، از کجا این ملبغ واریز شد؟ آیا خزانه شما چنین ظرفیتی داشت؟ به جای این که تشکر کنیم با وجود مشکلات تأمین مالی کردیم و کشاورزان را بیشتر از این منتظر نگذاشتیم کمیسیون کشاورزی باید تشکر کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: نکته دیگر طرح تحول سلامت است، بله ما باید تامین منابع این طرح را مطمئن بگذاریم و از سوی دیگر این سفره گسترده را در حد معقول جمع کنیم. در ارتباط پرونده‌های الکترونیکی و نظام ارجاع باید یک بسته خدماتی بدهیم .

وی در خصوص اشتغال گفت: از کمیسیون انرژی و نمایندگان سوال می‌کنم،‌ آیا تبصره ۱۸ و بند الف ۳۹ قانون برنامه ششم را مطالعه کردید، در این بند گفته شده دولت از طریق اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تا پایان برنامه اشتغال و تولید را سرمایه‌گذاری کند، از کمیسیون انرژی سوال می‌کنم، چرا این را حذف کردید؟ به جای این که بگذاریم بنزین بسوزد این را در رابطه با اشتغال و تولید مصرف کنید. اما آن چه برون‌داد اصلی این جلسه است، این است که ما باید از مباحثی که مطرح می‌شود برای بهبود بودجه سال ۹۷ استفاده کنیم و واقع‌بیانه به این بودجه نگاه کنیم.

نوبخت گفت: برای فقرزدایی، رفع موانع تولید و اشتغال‌زایی باید دید واقع‌بینانه داشته باشیم.

رئیس سازمان بودجه در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری دارای‌هایی مالی عنوان کرد: همان طوری که شما در تبصره ۵ هم بیان فرمودید در بندهای مختلف این اجازه را دادید. بنابراین آن چه از سوی دولت انجام شده مر قانون است.